Manual Humanitas – clasa 5 – Cartea

Teme - Limba română - Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas

Exerciții rezolvate pentru limba română din Manual Humanitas – clasa 5 – Cartea.

Teme - Limba română - Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas
Limba română – Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas

CARTEA
1. Cartea – obiect cultural
Exprimați-vă părerea!
– Prin „păsări ce zboară deasupra valurilor” autorul scoate în evidență că poetul este deasupra timpului prin versurile pe care le creează. Valul semnifică mișcare, trecere, schimbare, iar autorul prin opera sa nu este afectat de această curgere a timpului, el fiind „deasupra valurilor”.
– Cântările poetului sunt versurile pe care le scrie; poeziile lui.
– Poetul rămâne în veșnicie sau în „nemărginirea timpului” prin opera sa, care este nemuritoare, formată din poeziile pe care le-a scris.
– Scriitorii și savanți și-au transmis creațiile lor urmașilor prin cărți tipărite.
– Înainte de inventarea tiparului și a hârtiei creațiile erau scrise pe pergament (piele de animal).

2. Părțile componente ale cărții
Exprimați-vă părerea!
– Un autor care a scris o carte frumoasă trebuie cinstit (respectat, stimat) pentru că o astfel de carte nu e ușor de scris, iar cel care a reușit așa ceva înseamnă că este talentat și a depus un efort care merită apreciat.
– Al doilea vers „Încet gândită, gingaș cumpănită” înseamnă că respectiva carte, la care se referă versul, a fost bine gândită și nu a fost scrisă în grabă. Autorul a petrecut o perioadă de timp gândind pe îndelete despre cum să fie scrisă carte, dar a și privit-o cu gingășie, întocmai ca pe ceva viu, care necesită multă atenție și dragoste.
– Cartea este asemănată cu o floare pentru că și a fost la început o sămânță (o idee), iar apoi a fost sădită (așternută pe foaie), iar mai apoi crescută și îngrijită (corectată și tipărită), ca într-un final să înflorească și să fie frumoasă (să strălucească în coperțile ei lucioase).

Observați!
– Elementele componente ale unei cărți: coperta I, coperta IV și cotorul.
– Dintre cele 3 elemente, cea mai importantă este coperta I, deoarece prin se realizează primul contact dintre carte și cititor. O copertă frumoasă și bine aleasă poate să producă o primă impresie frumoasă în ochii cititorului.
– În afară de înfățișarea exterioară, contează conținutul paginilor.
– coperta I oferă următoarele informații: titlul cărții, autorul cărții și editura la care a fost publicată cartea; mai prezintă o emblemă a colecției și o ilustrație reprezentativă pentru conținutul respectivei cărți; coperta IV – în cazul primei cărți: numele autorului și perioada în care a trăit, o imagine a acestuia, precum și câteva titluri din colecția din care face parte și această carte; – a doua carte: o recomandare din partea editurii sau o informare despre carte; ambele cărți prezintă pe coperta IV și prețul
– ordinea informațiilor: autor, titlul, editură; motivare: autorul este unic, titlul poate fi identic cu al altor cărți.
– pe cotor sunt trecute doar informațiile esențiale: autorul, titlul, colecția
– informațiile esențiale sunt evidențiate printr-un corp de literă mare (scris mai mare și îngroșat)

Exprimați-vă părerea!

– copertele cărților prezentate la pagina 7 sunt atrăgătoare prin ilustrațiile pe care le au pe coperta I
– ambele, titlul și ilustrația, descriu conținutul cărții
– prima carte aș ilustra-o cu o imagine în care să se vadă un balon deasupra unui glob pământesc și niște oameni în coșul balonului – pentru a sugera o călătorie; a doua carte aș ilustra-o cu niște capete de animale, prinse într-un desen tip arbore genealogic, pentru a sugera că este o carte în care sunt clasificate animalele
– cea mai frumoasă carte din biblioteca mea este un album despre România
– am ales-o pentru că are niște coperți foarte frumoase, iar imaginile sunt de-a dreptul fantastice; albumul conține și informații despre orașele României
– Am fost impresionat de cartea scrisă de Edmondo de Amicis, intitulată Cuore. Mi-a plăcut istorisirea elevului din Italia. Am fost impresionat de o carte pentru elevi numită Marea enciclopedie pentru elevi; mi-a plăcut câte informații au putut fi strânse la un loc, dar și ilustrațiile pentru această carte.
– La prima carte mi-a plăcut conținutul cărții, istorisirea; la a doua mi-au plăcut foarte mult ilustrațiile pentru subiectele din enciclopedie.

INTERIORUL CĂRȚII

1. Pagina de titlu și cuprinsul

Observați!

– Pagina de titlu este așezată pe prima sau a doua pagină a cărții
– pagina de titlu pe lângă informațiile de pe copertă, oferă informații în plus despre data și locul publicării, precum și detalii despre cine a întocmit ilustrațiile
– oferă informații generale despre carte
– cuprinsul poate fi așezat la începutul sau sfârșitul cărții
– arată capitolele, subcapitolele sau titlurile lucrărilor dintr-o carte, precum și paginile la care pot fi găsite în carte

Exprimați-vă părerea!

– Unele cărți nu au cuprins pentru că respectivele cărți nu sunt împărțite în capitole, subcapitole sau arte împărțire care să necesite un cuprins.
– primul cuprins: carte de povești; al doilea cuprins: carte despre botanică; al treilea cuprins: carte cu o colecție de texte
– sunt numite altfel: cuprins, tablă de materii, sumar; ultimele două prezintă capitole și subcapitole și o prefață înainte; al treilea prezintă autori diferiți;
– al treilea îmi pare mai amănunțit, prezintă inclusiv autorii textelor și traducătorii
– sunt scrise cu caractere diferite (înclinate, îngroșate); sunt așezate unele sub altele (paginile capitolelor)
– informațiile despre pagini mi se pare foarte importante, fără ele nu am putea regăsi ușor capitolele dorite

2. Așezarea în pagină

Exprimați-vă părerea!

– sunt texte dintr-o perioadă diferită; diferă și domeniul la care se referă aceste texte; sunt scrise diferite: unul este manuscris, celelalte sunt tipărite; primele două sunt din cărți, al treilea text este dintr-o revistă.

Lasă un răspuns 2

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Unknown

Unknown

vreau explicati de ce nu arata si adjectivul

izabela

izabela

ar trebui explicati despre adjectiv