Manual Humanitas – clasa 5 – Cuvântul în comunicare

Teme - Limba română - Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas

Exerciții rezolvate pentru limba română din Manual Humanitas – clasa 5 – Cuvântul în comunicare.

Teme - Limba română - Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas
Limba română – Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas

CUVÂNTUL ÎN COMUNICARE (1)
Organizarea textului scris
1. Scopul redactării
Folosiți-vă cunoștințele!
– temă de casă, lucrare de control, teză, portofoliu, cerere scrisă, bilețel, o felicitare, o scrisoare, un e-mail, un SMS, un comentariu pe facebook 🙂
– stabilirea temei pe care va fi scris textul, întocmirea unui mic plan de idei, documentarea pe subiect dacă e cazul

Exprimați-vă părerea!
– lucrare de control, bilețel adresat unui coleg, anunț/reclamă, orar
– la solicitarea cuiva: lucrarea de control, anunțul; proprie inițiativă: bilețelul și orarul
2. Planul inițial al redactării
Folosiți-vă imaginația!
– Apolodor în Sahara

  •   Apolodor își vizitează prietenul care locuiește într-un oraș din Deșertul Sahara
  •   e foarte cald, nu există lacuri sau bălți în care să se răcorească, în prima noapte doarme în frigider, călătorește doar cu mașina și nu coboară din ea, încheie călători mai repede decât și-a propus deoarece nu rezistă arșiței

Dino și Bob Ică, elevi în clasa a V-a

  • Dino și Bob Ică sunt emoționați de prima lor zi în clasa a V-a
  • cei doi fac cunoștință cu colegii; intră în clasa cea nouă, aici îl cunosc pe cel care le va fi diriginte pentru următorii patru ani, dirigintele le vorbește despre noile provocări pe care îi așteaptă; Dino și Bob Ică sunt colegi de bancă; sunt entuziasmați de începerea anului școlar

Cum vede furnica universul omului

  • o furnică dorește să vadă cum arată lumea din jurul ei; își propune să urce pe capul unui om;
  • începe de la picioare spre cap; furnicii i se pare că omul este un uriaș; la un moment dat cade și o ia de la capăt; într-un final ajunge unde-și propune și admiră peisajul grandios

La mare

  • un copil este cu părinții în vacanță la mare
  •  se joacă în nisipul fierbinte, înoată în apa mării, în piscină și merge cu vaporașul
  • merge și la alte atracții din stațiune în care se aflau: mașinuțe electrice, pistoale cu laser, delfinariu
  • copilul se bucură de vacanța minunată

3. Documentarea

Exprimați-vă părerea!

– pentru documentare: enciclopedia Enciclopedia statelor lumii, Atlasul lumii în imagini, enciclopedia online wikipedia, revistă/o broșură despre un loc de pe litoral, situl web unei stațiuni de la mare pentru a vedea atracțiile locale

CUVÂNTUL ÎN COMUNICARE (2)

1. Părțile componente ale textului scris

Folosiți-vă cunoștințele

– introducere, cuprins, încheiere
– vezi mai sus

2. Redactarea primei forme

– modificările au fost făcute pentru ca textul să fie cât mai bine scris și fără greșeli

Exprimați-vă părerea!

– a două variantă e mai bună; corectă din punct de vedere al ortografiei și e mai expresivă

Observați!

– corectarea greșelilor

Coborâse dintr-o barcă. Nu avusese prea mult noroc în dimineața aceea. Avea, totuși, în plasă un pește cu o formă ciudată.

– continuarea redactării

(a) Începu să-mtei povestească despre viața pe mare. Mi-a descris în câteva cuvinte viața de pescar. Din istorisirea sa, am înțeles cât de greu este să te trezești de zeci de ani, zi de zi, cu noaptea în cap ca să poți prinde pește. Și ora atât de devreme nu este singurul impediment. De multe ori, dușmanul cel mai mare al pescarului este vremea rea. Aceasta se pornește din senin și într-o clipă de neatenție poate curma vieți. Am simțit un imens respect pentru omul de lângă mine și mi-am dat seama că să fii pescar nu e tocmai ușor, așa cum credeam de altfel.

(b) Ne uitam amândoi spre apă. Marea începea să-și schimbe culoarea, iar eu nu înțelegeam de ce. Devenise foarte tulbure și aproape neagră. Pescarul, atât de obișnuit cu hachițele mării, recunosc în acest lucru faptul că în larg e furtună. Privi spre orizont și completă că în scurt timp furtuna va lovi și țărmul. Nu l-am crezut până ce, în mai puțin de două-trei minute, stropi mari au început să cadă din senin. Ne-am refugiat în cherhana din apropierea, iar bătrânul a continuat să-mi povestească despre viața sa de pescar.

– altă variantă pentru continuarea textului

(c) Curios de ciudățenia pe care o ținea în mână, l-am întrebat pe bătrân ce pește e acela. Mi-a răspuns zâmbind că e o pisică de mare și că e un pește destul de greu de prins. După care a început să-mi povestească despre alți pești rari pe care i-a pescuit de-a lungul vieții. Am rămas uimit de ce îmi povestea, unele din istorisirile sale erau de-a dreptul fascinante.

Observați!

– încheierea se potrivește atât pentru (a) cât și pentru (b)
– corecturi: o idee nouă începe cu aliniat; „că ce” – nu e o exprimare prea elegantă, „că tot ce” – e mult mai bine, dar și mai clarificator; „împărtășesc” este o exprimare mai aleasă decât „spun”

3. Revederea și finisarea textului

– corecturile au menirea de a face textul mai bun mai, de a corecta greșelile de exprimare sau ortografie

o altă încheiere

L-am întrebat pe bătrân dacă pot să-i fac niște fotografii pentru a le folosi într-un articol în ziarul școlii despre vacanța mea la mare. Mi-a răspuns afirmativ, după care m-am fotografia și eu cu el. Mi-a lăsat și un număr de telefon să-l caut în cazul în care am nevoie și de alte informații. Am acceptat cu plăcere și deja mi-am făcut planul să-l vizitez și în anul următor pe prietenul meu pescar.

– a sta = a se afla
calm = liniștit
strălucitor = scânteietoare
bătrân = moșneag
ciudat = bizar
a ieși = a merge
bucurie = mulțumirea

EVALUARE

1. textul este fragment; este greu de înțeles, lipsește introducerea; fragmentul este numerotat 38

2. figură de stil – personificarea

3. realitate – în realitate un vânător este înarmat și fioros; are pe el costum de vânător și gloanțe
ficțiune – iepurașii vorbesc; iepurașii vor profesor; Apolodor – un pinguin este vânător, vorbește cu iepurașii, este campion la tir

4. fioros – fior + -s
ochitor – ochi + -tor
iepuraș – iepure + -aș

5. fioros = îngrozitor
jale = tristețe
prăpăd = nenorocire
ochitor = țintaș
profesor =  învățător

6. a merge – asta
înarmat – dezarmat

7. două cuvinte derivate din familia lexicală a adjectivul „mare”: măreț, mărișor; mare + -eț, mare + -ișor

8. trei cuvinte din câmpul lexical al substantivului „profesor”: catedră, catalog, cretă, lecție

9. plan pentru compunerea cu titlul „Cum a apărut cuvântul”

idee generală: oamenii au inventat cuvintele pentru a transmite idei, gânduri și sentimente

introducere:  oamenii nu au folosit tot timpul cuvinte; inițial nu aveau nevoie;
oamenii vânau, mâncau trăiau de pe o zi pe alta

cuprins: oamenii au început să-și dezvolte activitățile; au început să facă schimburi; au simțit nevoia să comunice; să intre în relații cu alți oameni; să formeze familii; nevoia de cuvinte este firească pentru oameni care trăiesc în comun

încheiere: cuvinte noi apar și astăzi ca urmare a modificării interacțiunilor dintre oameni în funcție de nevoile pe care le au

Lasă un răspuns 0

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *