Manual Humanitas – clasa 5 – Noțiuni elementare de sintaxă

Teme - Limba română - Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas

Exerciții rezolvate pentru limba română din Manual Humanitas – clasa 5 – Noțiuni elementare de sintaxă.

Teme - Limba română - Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas
Limba română – Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas

NOȚIUNI ELEMENTARE DE SINTAXĂ (1)
1. Propoziția simplă și propoziția dezvoltată
– predicate: a început, este elev, a răsfoit, sunt noi și frumoase, sunt enigme, este o taină, va descifra
– propoziții simple: A început școala. Ele sunt noi și frumoase.
– simple / dezvoltate
2. Părțile de propoziție
Folosiți-vă cunoștințele!
– predicate: ardea, ieșea
subiecte: soarele, albul
atribute: marmorei, verde
complemente: din vegetația
3. Dezvoltarea unei propoziții simple
Învățați jucându-vă!
– Băiatul învață.
Colegii vorbesc.
– un copil – S; citește – P;
pisicuța – S; doarme – P;
cărțile – S; sunt interesante – P;
Alexandru, Bob Ică și Dino – S multiplu; sunt prieteni – P.
– Un copil silitor citește de plăcere.
Pisicuța blândă doarme pe covor.
Cărțile ilustrate sunt interesante pentru cei mici.
Alexandru, Bob Ică și Dino sunt prieteni buni de multă vreme.

4. Părțile de vorbire
Învățați jucându-vă!

substantiv (singular, plural, masculin, feminin, neutru) verb (timp, persoană, prezent, trecut, viitor, I, II, III) adjectiv (gen, număr) pronume numeral

Exersați!

1. toamna – S; a sosit – P; propoziție simplă
soarele – S; încălzește – P; propoziție dezvoltată
au înflorit – P; crizantemele și tufănelele – S; propoziție simplă
ele – S; împodobesc – P; propoziție dezvoltată
fructele – S; așteaptă – P; propoziție dezvoltată
merele, perele și prunele – S; sunt coapte – P; propoziție simplă
păsările – S; vor pleca – P; propoziție dezvoltată

2. molcom – C; dealurile – C; înalte – A; de stejari – A; albicioși – A; departe – C; aspre – A; ale unor jivine – A; straniu – C; în sufletele – C; oamenilor – A; ușoară – A; înfiorare – C

3. Eu am mâncat. – propoziție simplă
Eu am mâncat astăzi o prăjitură foarte bună. – propoziție dezvoltată

NOȚIUNI ELEMENTARE DE SINTAXĂ (2)

1. Elemente formale de recunoaștere a propoziției

Observați!
– Fiecare din comunicări are câte un predicat.
– prin literă mare
– punct, semnul exclamării, semnul întrebării sau trei puncte

2. Propoziția afirmativă și propoziția negativă

– propoziția a treia are negația „nu” în fața predicatului

3. Propoziția enunțiativă și propoziția interogativă

– a patra propoziție: linie de dialog la începutul propoziției și semnul întrebării la final

4. punct – se dă o informație
semnul întrebării – o întrebare
semnul exclamării – transmite o emoție
linia de dialog – începe vorbirea un personaj
ghilimele – citat din cineva
puncte de suspensie – lipsa unui fragment de text

5. Fraza

Observați!
– 2 predicate, 2 propoziții

Exersați!
1. – Tată, a venit vremea să-mi dai ceea ce mi-ai făgăduit la naștere!
Auzind acestea, împăratul s-a întristat foarte și i-a zis:
– Dar bine fiule, de unde pot eu să-ți dau un astfel de lucru nemaiauzit?
2. A muncit el mult?
Cântai la pian în tinerețe?
Vom pleca în excursie la munte?
Scrii o felicitare prietenilor?

3. Am întârziat pentru că am pierdut autobuzul.
Da, am învățat pentru astăzi.

4. Ce ai făcut în acest sfârșit de săptămână?
Ce facem astăzi la școală?
Ce film ai văzut la cinematograf?
Ce sunt muschetarii?

5. Alexandru mai întâi citește,(1) face o fișă de lectură,(2) scrie tema pentru acasă,(3) abia apoi merge la școală.(4)

6. Astăzi am citit din cartea de povești.
Astăzi nu am citit din cartea de povești.

7.  Alegeți unul dintre proverbele de la pagina 20 și povestiți în zece rânduri o întâmplare hazlie, care să-l ilustreze.

proverb: Haina face pe om.

La școala la care învăț eu, uniforma este obligatorie. Dar într-o dimineață am reușit să o pătez atât de tare încât nu am putut să o mai îmbrac, iar mama m-a trimis la școală cu haine normale. Când am ajuns la intrarea în curtea școlii, portarul nu m-a lăsat să intru. Din tot grupul de elevi m-a oprit pe mine. Mi-a spus că nu are de unde să știe că sunt elev la școala noastră, pentru că nu arăt ca ceilalți. E drept că nu arătam ca ceilalți elevi, cu uniformă albăstruie și cu emblema în partea stângă, dar eram eu, elevul care venise zi de zi la acea școală. S-a convins abia când a venit profesorul de serviciul, care întâmplător m-a recunoscut. I-am explicat pățania de dimineață și lipsa uniformei, iar doamna profesoară mi-a explicat că sunt situații, ca cea de față, când haina îl face pe om exact cum spune proverbul.

Lasă un răspuns 0

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *