Exerciții rezolvate pentru limba română din Manual Humanitas – clasa 5 – Situația de comunicare.

SITUAȚIA DE COMUNICARE (1)
Tipuri și modalități
1. Ce este comunicare?
Folosiți-vă cunoștințele!
– Alexandru nu comunică cu Bob Ică
– din desenul 2 reiese că Alexandru și Bob Ică se înțeleg, comunică între ei
– se vede din gesturile celor doi că discută, precum și din faptul că Alexandru găsește drumul indicat de Bob Ică, deci cei doi comunică și se înțeleg
– s-ar fi putut înțelege dacă ar fi comunicat unul cu celălalt
– A comunica înseamnă a schimba mesaje cu cineva, iar ambii participanți la discuție să înțeleag mesajele schimbate de amândoi.
2. Comunicarea dialogată și comunicarea monologată
– desenul 1 și 3 – comunicarea nu se realizează; una din părți nu aude mesajul
desenul 2 și 4 – comunicarea se realizează
desenul 1 și 2 – părțile implicate în situația de comunicare sunt formate din câte o persoană
desenul 3 și 4 – părțile implicate în situația de comunicare sunt formate dintr-o persoană pe de o parte și un grup de persoane de cealaltă parte
– în desenul 4 vorbitorul este înțeles
3. Cadrul și modalitățile comunicării
– telefonul și cuvintele folosite
– strigă unul la celălalt deoarece este gălăgie în jur
– pentru că a învățat ce semnifică acel semn
SITUAȚIA DE COMUNICARE (2)
Condiții și componente
1. Condiții necesare comunicării
Folosiți-vă cunoștințele!
– Mircea Eliade – elev, tatăl elevului și profesorul elevului – textul de la pagina 11
– profesorul vorbește primul, i se adresează tatălui; îi spune că elevul nu vede bine la tablă
– elevul răspunde; ar fi trebuit să răspundă tatăl
– da, are loc un dialog pentru că persoanele înțeleg mesajele schimbate între ele și participă la discuție
Exprimați-vă părerea!
– se cunosc de multă vreme – da; se apreciază reciproc – da; vorbesc aceeași limbă – da; se află în camere diferite – nu; se află în aceeași cameră – da; se află în orașe îndepărtate – nu; se văd la față – da; nu sunt atente una la cealaltă – nu; se aud – da; comunică prin semne – da; își scriu – nu; între ele se află un zid – nu.
– da sunt suficiente
– persoanele s-ar înțelege din ce în ce mai greu; s-ar putea înțelege dacă cel puțin ar vorbi aceeași limbă și, chiar dacă nu s-ar vedea, și-ar scrie.
2. Componentele situației de comunicare
Exersați!
1. emițător – bărbatul și invers receptor
receptor – femeia și invers emițător
cod comun – limba comună vorbită de ambii
canal – aer cu ajutorul vocii
context – în stradă
zgomotul pe canal – zgomotul produs de muncitorii care muncesc în stradă
2.
3. conversație: Trei fete discută despre filmul de duminică. Ionel îl întrerupe pe fratele său. Ana a stat de vorbă la telefon un sfert de oră.
4. a anunța, a informa, a încunoștința, a înștiința, a vesti, a semnaliza, anunța, transmite, declara, a schimba gânduri, a schimba cuvinte, a sta la taclale, a mărturisi, a destăinui
5. Anda: – Unde ai fost în vacanța de vara?
Irina: – Toată vara am fost la bunici!
Anda: – Și acolo ce ai făcut?
Irina: – Ei, am făcut diverse lucruri: am citit, am fost zilnic la ștrand…
Anda: – Bunica ta nu s-a supărat că nu ai petrecut mai mult timp cu ea?
Irina: – Oricum, bunica avea multă treabă și era normal să fac și asta.
9. casă, școală, autobuz, elevi, părinți
– Astăzi am venit la școală cu autobuzul. M-am trezit mai greu decât de obicei.
– Și eu am ieșit din casă mai târziu, iar mama a spus să luăm o stație autobuzul.
– Nu te-am văzut. Erau mulți elevi de mână cu părinții. Poate din motivul acesta.
– Nu cred că acesta este motivul. Eu am coborât cu o stație înainte de școală. Mi-am cumpărat un sandwich.
– Aha! Am înțeles acum.