Manual Humanitas – clasa 5 – Textul nonliterar

Exerciții rezolvate pentru limba română din Manual Humanitas – clasa 5 – Textul nonliterar.

OBSERVAREA ȘI EXPLORAREA TEXTELOR
1. Ziarul și revista
– Titluri de ziare:
A început o nouă ediţie a Festivalului George Enescu
Gânduri la început de an şcolar
A venit iarna: Trafic îngreunat din cauza zăpezii
Titluri de reviste:
Cercetătorii au descoperit un potențial leac pentru SIDA
Curiosity se apropie de Marte
Câinii fără stăpân sunt responsabilitatea noastră, a oamenilor!
– Revista mea preferată: Știință și tehnică; mă atrage prin articolele despre știință și noutățile din tehnică
2. Așezarea în pagină
Exprimați-vă părerea!
– ziar, revistă, anunț tipărit, bilete de călătorie
– legitimația de călătorie
– dimensiunea textelor diferă în funcție de subiectul prezentat, de intenția autorului și de tipul de publicație
– rol de informare (buletin meteo), de recunoaștere (legitimație călătorie), explicare (rețeta de bucătărie)
3. Titluri și subtitluri
Folosiți-vă cunoștințele!
– buletinul meteorologic, legitimația de călătorie, reclama
– logouri INMH, METROREX, CFR; nume produs Colgate Total
– generic pagină:eveniment
generic articol: Satul Cerțești, din județul Galați, a intrat pe harta cosmică
titlu: O navă extraterestră a aterizat pe șosea, în fața postului de poliție
subtitlul: Trei omuleți ciudați au fost văzuți de paznicul Maricel Rusu
– titlurile: propoziții
subtitlurile: fraza
– mult mai scurte și concise; le lipsește verbul
– ???
– titluri care oferă o informație: Buletinul meteorologic
titluri care vor să atragă atenția: Aluaturi dulci
titluri care vor să convingă: Reclama
titluri care amuză: O nava extraterestră…
– literele se diferențiază prin formă, mărime, culoare
4. Utilitatea textelor
– Articol de ziar: scop de a amuza
Buletinul meteorologic: scop de a informa
Legitimația de călătorie: scop de a informa
Rețeta de bucătărie: scop de a informa
Reclama: scop de a convinge
– ordonare în funcție de interes: Buletinul meteorologic, Legitimația de călătorie, Rețeta de bucătărie, Reclama, Articol de ziar
5. Structura textelor
– Textul din reclama la pasta de dinți se apropie cel mai mult de tipurile de texte pe care le-am citit până acum. Asemănarea constă in faptul că toate textele de reclamă sunt la fel: prezintă laudativ caracteristicile produselor promovate.
– Textul din ziar povestește cum într-o noapte banală, care nu anunța nimic spectaculos, un polițist și un paznic, dintr-un sat din România, au întâlnit o navă extraterestră. Polițistul oferă o serie de informații despre presupusul extraterestru întâlnit, dar ele sunt puțin credibile.
– rețeta de bucătărie – 4 părți
– rețeta de bucătărie: prima parte la timpul necesar preparării și ingredientele folosite; celelalte 3 părți prepararea compoziției, pregătirea tigăii, prăjirea compoziției
– prima parte este prezentată foarte concis și schematic
– buletinul meteo 3 paragrafe
– la începutul fiecărui paragraf aria geografică la care se referă buletinul
– detaliile indică cum va fi vremea în ariile geografice respective
– cele 3 texte din reclamă vorbesc despre produse diferite marca Colgate
– niciunul nu mi se pare convingător, este doar reclamă
– cuvinte prin care reclama dorește să convingă: formulă exclusivă, asigură, neînvins, modern, confort, singur, recomandă, mai eficace
Exprimați-vă părerea!
– scopul textelor: articol de ziar – să prezinte ceva senzațional; buletinul meteorologic – informarea cititorilor; legitimația de călătorie – informații oferite călătorului; rețeta de bucătărie – informații utile cititorului; reclama – convingerea cititorului
Folosiți-vă cunoștințele!
– Paznicul și polițistul patrulează. Observă o lumină albastră. Își dau seama ca nu e de la o mașină de poliție. După ce privesc mai atent cei doi observă un obiect zburător de 2.5 m. Obiectul, puternic luminat, plutea deasupra solului. Lângă obiect au observat era o ființă înaltă de 1m umanoidă, dar care arăta ciudat. – articolul atrage atenția prin caracterul său senzațional
– operații din rețetă: 1. amestecarea ingredientelor; pregătirea tigăii și prăjirea pe o parte; prăjirea pe a doua parte
– importanța buletinul meteorologic: pentru a știi cum să ne îmbrăcăm; dacă e bine să călătorim și la ce să ne așteptăm; avertizare pentru diverse activități precum transporturi, aviație, navigație; informare pentru agricultură
– descrierea unei reclame: Reclama video este la o companie turcească de aviație, în care apar doi dintre sportivii mei preferați: Kobe și Messi. Cei doi își arată abilitățile de a jongla mingile în avionul companiei turcești. Cel mai mult mă atrag trucurile pe care le fac cei doi cu mingile.
Învățați jucându-vă!
– o reclamă scrisă la niște role imaginare:
Cu rolele ROLO veți avea parte de o nouă experiență de patinat. Aceste role, odată încălțate, nu veți mai dori să le dați jos din picioare. Confortul oferit este inegalabil încât patinatul este ușor ca mersul pe jos. Siguranța sporită este oferită de revoluționarul opritor cu care pot fi frânate rolele. Ai parte de confort și siguranță doar cu revoluționarele role ROLO!