Manual Humanitas – clasa 5 – Narațiunea

2
603

Exerciții rezolvate pentru limba română din Manual Humanitas – clasa 5 – Narațiunea.

Teme - Limba română - Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas
Limba română – Manual pentru clasa a v-a, Editura Humanitas

NARAȚIUNEA
OBSERVAREA TEXTULUI
1. Vocabular
Folosiți-vă cunoștințele!
– simțământ, a coborî, prăpăstii, sub, tulbura, a trebui
– conteni = întrerupe
fraged = gingaș
iscusință = pricepere
sfâșietor = tânguitor
îmbărbăta = încuraja
a adulmeca = mirosind
– catifelat, mătăsos, moale
zbieret, muget
a mirosi, a adulmeca
a se avânta, a zburda, a sări
genune, prăpastie
– fugar + -nic, voinic + -ește, bee + ăi, în- + bărbat
– bolți – coroane
hrube – frunziș des
inima – mijlocul
– încolțește – apare
cade – ajunge
– Grâul încolțește primăvara.
O frunză cade din copac.

Învățați jucându-vă!
– substantive: dușmănie, iscusință, luminiș, verdeață
adjective: mătăsos, îndrăzneț, sfâșietor, amețitor, fulgerător
verbe: a îndurera, a îmbărbăta, a înspăimânta

Ads

2. Figuri de stil
Folosiți-vă cunoștințele!
– mușchiul gros, cald ca o blană a pământului – covor mlădios
se oprește o clipă, ca și când ar mirosi genuna – că privește în prăpastie
se avântă ca o săgeată – pleacă foarte repede, se lansează
picioarele subțiri ca niște lugere – subțirimea
inima întunecată ca un iad – întunericul de nepătruns

EXPLORAREA TEXTULUI (1)
1. Etapele acțiunii
Observați!
– atmosferă de familie; „sta jos lângă iedul ei”
– căprioara: limba subțire, suflet de fugarnică, ochi îndurerați
iedul: capul cu botul mic, catifelat și umed; se lăsa dezmierdat, blana moale și mătăsoasă

Exprimați-vă părerea!

– simțământul de milă determinat de faptul că iedul trebuie înțărcat și lăsat să se descurce de unul singur în lume
– simțământ …de milă pentru ființa fragedă căreia i-a dat viață, pe care a hrănit-o cu laptele ei, dar de care trebuie să se despartă chiar azi

Observați!

– căprioara se îmbărbătează, sare în picioare și pornește spre țarcurile din zare
– azvârle, se avânta, zburdă, să scoboare, să străbată, să urce, pășește, trece, intră, pătrunde
– prima imagine: stă, se uită, scapă
a doua imagine: pășește, trece, intră, pătrunde
– verbele din prima coloană sunt statice; cele din a doua coloană sunt în mișcare

Observați!

– dar anunță o schimbare de ritm; intervine pădurea prin care căprioara nu mai poate alerga
– presimțirea căprioarei: contenește, pășește, se oprește, adulmecând

Exprimați-vă părerea!

– prin prezentarea ochilor: „ochii lupului străluceau lacomi”
– cuvânt expresiv: lacomi

Observați!

– prin imagini auditive: dă un zbieret adânc, sfâșietor
– dintr-un salt cade în mijlocul luminișului, se repede la ea

Exprimați-vă părerea!

– se topește – dispare
– Pădurea deschide un nou drum pentru ied, deoarece are o nouă șansă la viață. Prin salvarea puiului, prin jertfa sa, căprioara oferă iedului un nou început.

2. Ideile principale

– ideile principale
căprioara stă jos lângă iedul ei
își privește cu milă iedul deoarece trebuie să-l abandoneze
căprioara și puiul pleacă la drum; amândoi aleargă spre o destinație sigură
pădurea întunecoasă prevestește pericolul ce-i pândește pe cei doi
în luminișul din pădure apare lupul
căprioara se aruncă în fața lupului pentru a-și salva puiul
iedul se stinge, iar căprioara își găsește sfârșitul

EXPLORAREA TEXTULUI (2)

1. Ce este narațiunea?

– ordonarea imaginilor: 3, 2, 1

Exprimați-vă părerea!

– pentru că o narațiune însemnă o succesiune de întâmplări și o ordine temporală

2. Narațiunea ca mod de expunere

Observați!

– seriile constituie narațiuni; a doua întrebare are rolul de a lămuri

INTERPRETAREA TEXTULUI

Folosiți-vă cunoștințele!

– trebuie să coboare, să străbată o pădure, ca să urce din nou spre țancuri; trece din poiană în poiană, intră apoi sub bolți de frunze, pe urmă prin hrube adânci de verdeață, până ce pătrunde în inima întunecată ca un iad a pădurii
– în descrierea căprioarei și a puiului se insistă pe detalii despre relația mama-pui dintre cei doi

Exprimați-vă părerea!

– căprioara și puiul – o familie mama și fiul; dușmanul celor doi, care dorește să le facă rău
– sentimente de iubire, dar și de milă
– dorește să-l ducă spre țancuri spre a-l putea lăsa singur, dar să-l știe și în siguranță
– țancurile însemnă pentru căprioară siguranță, ca și când ar știi puiul lângă ea
– iedul își urmează mama
– jertfa căprioarei – pentru a salva viața puiului ei
– privirea îndreptată spre ied – pentru a-l vedea că se îndepărtează în siguranță și pentru a vedea că jertfa ei nu a fost în zadar; poate fi și o formă de a-și lua la revedere de la pui
– topirea are rolul de a șterge urma puiului, un fel de a spune că iedul se află în siguranță
– sentiment de admirație pentru căprioară
– finalul tragic al căprioarei, precum și jertfa acesteia

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.