Manual Didactică și pedagogică – clasa 6 – Fonetică
Limba română Manual pentru clasa a VI-a Editura Didactică și pedagogică |
Fonetică
Sunet. Literă. Silabă.
Să ne aducem aminte din clasa a V-a
1.
a. vocale, semivocale, consoane
b. literă
c. alfabet
d. diftong
e. triftong
f. silaba
g. hiat
2.
cuvânt vocale semivocale consoane diftongi triftongi
doarme a,e o d, r, m oa
veghează e,ă e v, g, h, z ea
grai a,i g,r
tablou a,u o t,b,l ou
lăcrămioară ă,a i,o l,c,r,m ioa
păreau ă, e,u p,r eau
pleosc e,o p,l,s,c
3.
a-er-ian
cin-ste
lu-poai-că
po-diş
sculp-tor
co-dru
a-ce-ea
cap-să
a-le-e
su-plu
le-oai-că
pâi-ne
vârs-tă
con-struc-tor
ro-ua
soa-re
cu-pru
mul-te
4.
ea – deal, desenează, seară
ie – lămâie, statuie
ai – mai, vai
ou – bou, erou
eau – do-reau, mu-reau, a-veau
iai -tră-iai, mi-ai, tă-iai
iau – şi-au, fo-iau
5.
a.
re-al
lă-u-da
a-vi-a-ţi-e
ca-is
ge-o-gra-fi-e
hi-e-ro-gli-fă
cu-vi-in-cios
în-fi-in-ţa
b.
Înainte să devină pilot, tatăl meu a urmat un curs de aviaţie.
Cartea de geografie este în ghiozdan.
Pe coperta cărţii despre istoria Egiptului apare desenată o hieroglifă.
Elevul s-a purtat cuviincios cu o femeie în autobuz, oferindu-i locul său.
6.
Bombay y
Kuweit k
New York y,k
Quebec q
Washington w
Wroclaw w
William Shakespeare w
Jules Verne
Wolfgang Amadeus Mozart w
Friedrich Shiller
7.
bolnav nav
caracter ter
duminică că
fenomen men
ianuarie nua
regizor gi
actor tor
şervet vet
verigă gă
prevedere re
8.
Din văz-duh cum-pli-ta iar-na cer-ne no-rii de ză-pa-dă
Lun-gi tro-ie-ne că-lă-toa-re a-du-na-te-n cer gră-ma-dă
Ful-gii zbor, plu-tesc prin a-er ca un roi de flu-tu-ri al-bi,
Răs-pân-dind fi-ori de ghea-ţă pe ai ţă-rii u-me-ri dal-bi.
9.
ieşire – La finalul filmului spectatorii se îndreaptă spre ieșire.
sfârşească – Abia aştept să se sfârşească această zi ploioasă.
respectuos – Te rog respectuos să nu mia faci gălăgie.
alcool – Alcoolul este interzis minorilor.
desfiinţă – Trecere de pietoni din faţa şcolii a fost desfiinţată.
crea – Am creat cel mai frumos spectacol pentru serbare.
social – Eu aparţin categoriei sociale a elevilor.
aspectuos – Casa în care stau este mai puţin aspectuoasă.
orăşean – Eu sunt orăşean pentru că m-am născut și am crescut la oraş.
Accentul
Să ne aducem aminte din clasa a V-a
Văzui(zui) prin văi al verii(ve) dulce(dul) vânt
Ştrengar(gar) frumos(mos) cum toţi pribegii(begii) sunt,
Târa(ra) mantaua-n (ta) urmă-i(mă) pe pământ.(mânt)
Să folosim ce am reţinut
1.
automobil – a-u-to-mo-bil
fenomen – fe-no-men
caracter – ca-rac-ter
academie – a-ca-de-mi-e
antic – an-tic
avarie – a-va-ri-e
constructor – con-struc-tor
corector – co-rec-tor
diplomă – di-plo-mă
unic – u-nic
industrie – in-dus-tri-e
2.
pe prima silabă pe antepenultima silabă pe penultima silabă pe ultima silabă
ve-se-lă re-pe-de ca-să ac-tor
ma-să piv-ni-ţă ma-şi-nă ter-mi-nat
bu-bu-ie ca-me-ră al-bi-nă po-por
la-po-viţă i-ni-mă a-le-e ca-fea
a-ri-pă bu-te-li-e fe-me-ie co-pil
3.
acele – Acele de cusut sunt în cutie.
acele – Acele cuvinte nu doresc să le mai aud.
imobil – Şcoala în care învățase află într-un imobil vechi.
imobil – Piciorul rupt m-a făcut imobil pentru cel puţin 2 săptămâni.
urechea – Urechea mă doare după ultimul accident.
urechea – Părinţii mei nu m-au urecheat niciodată.
voi – Eu voi merge la teatru.
voi – Vom mânca ce vom voi.
5.
Armand (mand)
Ucraina (na)
Monaco (naco)
Medgidia (gi)
Luduş (lu)
Braşov (sov)
Nu ati facut exercitiul 3 , iar pe 4 l-ati notat ca fiind exercitiul 3
Exercitiul 3 de la lectia cu Accentul