Manual Didactică și pedagogică – clasa 6 – La Medeleni
Limba română Manual pentru clasa a VI-a Editura Didactică și pedagogică |
Să discutăm despre text
1. Da, textul este literar pentru că autorul îşi propune sa emoționeze cititorii exprimă gânduri şi idei prin intermediul personajelor sale, iar limbajul folosit este unul artistic, marcat de subiectivitate.
2. Deoarece a făcut o greşeală de ortografie, Olguţa a trebuit să scrie de două sute de ori „Olguţa n-are dreptate” şi de o sută de ori „Olguţa are dreptate”.
3. Olguţa îi sugerează Monicăi să măsluiască numărătoarea, iar in cele din urmă, persuasivă fiind reuşeşte. Din aceasta se poate deduce şiretenia Olguţei, dar şi faptul că încearcă să scape mai repede de pedeapsa primită prin minciună (notarea intenţionat greşită a numărătorii). Apoi, când îşi dă seama că Monica ar putea să devoaleze secretul măsluirii pedepsei încearcă să o recompenseze cu păpuşa sa.
4. Monica refuză păpuşa pe motiv că ar mai avea două, iar Olguţa ar putea rămâne fără niciuna. Acest mod de a gândi arată caracterul altruist al Monicăi.
5. Olguţa este prezentată ca fiind o fetiţă încăpăţânată, care nu doreşte să accepte pedeapsa primită, urmare firească a greşelilor ei. Din acest motiv consideră că este bine dacă duce la capăt pedeapsa primită printr-un fals, adică prin notarea greşită a numărătorii propozițiilor. Ştie să-i domine pe cei din jur şi le cunoaşte celorlalţi slăbiciunile, dovadă fiind modul în care ascunde falsul său printr-o fundă, care să ia ochii mamei pentru a nu mai verifica corectitudinea îndeplinirii pedepsei.
Monica este prezentată ca fiind opusul Olguţei. Blândă, binevoitoare, gata să sară necondiţionat în ajutorul prietenei ei. Se opune planului Olguţei de a numerota greşit propoziţiile scrise. Nu este de acord cu panglica prin care să ascundă minciuna notării greşite şi o numeşte pe Olguţa șireata, dar cred că în acest context şireată este o caracterizare negativă (adică eşti șireata pentru că înşeli vigilenţa celorlalţi).
6. Aş dori să stau în bancă cu Monica, deoarece este o fire altruistă, gata să-şi ajute colegii aflaţi în situaţii dificile și cred că ar fi o colegă de banca pe care aş putea sa mă bazez întotdeauna.
Să folosim ce am reţinut
1. Naratorul consideră că Olguţa a măsluit negaţiile şi că a fost persuasivă cu Monica, Olguţa se codea jenant şi făcu sul colile şi puse panglică.
Naratorul scoate în evidenţă dorinţa Olguţei de a nu accepta pedeapsa şi de a nu duce la îndeplinire cerinţele pedepsei. Fiind persuasivă cu Monica, o atrage pe aceasta în jocul ei de a ascunde adevărul despre efectuarea pedepsei. Ca face acest lucru bună știință este dovedit prin faptul că se codeşte, are un dram de părere de rău, dar mai apoi ascunde fapta sa cu un artificiu, o fundă pusă pe foile scrise.
2. titlul: Măsluirea Olguţei şi a Monicăi
3. Vizită de Ion Luca Caragiale
Mircea Sântimbreanu de Recreaţia mare
Colţul cuvintelor
1.
a contempla – Copilul contempla jocul fulgilor de nea ce cădeau din văzduh.
intacte – Sticlele au rămas intacte chiar dacă drumul a fost plin de gropi.
indiferenţă – Maria a privit cu indiferenţă cum Vasile chinuia pisica.
paradă – Am asistat la frumoasa paradă organizată de 1 Decembrie.
2. nimicise – desfiinţase
corect – bine
tăgădui – respinge
isprăvi – termina
3. audienţă – audienţă gavanoaselor – gustă din borcanul pentru dulceaţă
parada literelor – litere scrise de ochii lumii, adică nu erau scrise corect, iar numerotarea greşită întăreşte această impresie
4. A avea dreptate întotdeauna este foarte greu.
Pe bună dreptate colegul meu de bancă a luat 10.
5.Olguţa este prezentată ca fiind o fetiţă încăpăţânată, care nu doreşte să accepte pedeapsa primită, urmare firească a greşelilor ei. Din acest motiv consideră că este bine dacă duce la capăt pedeapsa primită printr-un fals, adică prin notarea greşită a numărătorii propozițiilor. Ştie să-i domine pe cei din jur şi le cunoaşte celorlalţi slăbiciunile, dovadă fiind modul în care ascunde falsul său printr-o fundă, care să ia ochii mamei pentru a nu mai verifica corectitudinea îndeplinirii pedepsei.
Monica este prezentată ca fiind opusul Olguţei. Blândă, binevoitoare, gata să sară necondiţionat în ajutorul prietenei ei. Se opune planului Olguţei de a numerota greşit propoziţiile scrise. Nu este de acord cu panglica prin care să ascundă minciuna notării greşite şi o numeşte pe Olguţa șireata, dar cred că în acest context şireată este o caracterizare negativă (adică eşti șireată pentru că înşeli vigilenţa celorlalţi).