Manual Didactică și pedagogică – clasa 6 – Comunicarea prin dialog

Limba română
Manual pentru clasa a VI-a
Editura Didactică și pedagogică

Comunicarea prin dialog

– uriașul nu îl aude
Văd
că dai din buze, dar nu aud ce spui. Cred că eşti prea jos pentru a
înţelege ce spui. Stai să te ridic, să fii mai aproape de urechile mele.

– uriaşul vorbeşte o alta limbă
Da, cred că încerci să-mi spui ceva. Poate nu vorbeşti cu mine? Sau poate vorbeşti o limbă necunoscută mie?

– uriaşul aude şi înțelege corect întrebarea
Zmeul? Cred că nu există zmei. Zmeii există doar în poveşti. Dar dacă prin zmeu înţelegi un uriaş, iată-mă! Sunt chiar aici!

Să folosim ce am reţinut

1.
a.
Textul este dialog pentru că întruneşte cele două condiţii: să existe
un emiţător – Alisa şi receptor – Pălărierul, precum şi un mesaj între
cei doi.

b. Interlocutorii sunt Alisa şi Pălarierul.

c. Da, comunicarea se realizează, pentru că amândoi înţeleg schimburile de mesaje şi pe amândoi îi interesează ce se vorbește.

d. Atunci când se întâlnesc doi oameni care vorbesc limbi diferite.

2.
a.
Da, comunicarea se realizează. Monica înţelege ce-i cere Olguţa, îi
răspunde acesteia din urmă. Apoi Olguţa aduce lămuriri la îndoielile
Monicăi. Deci, fetele înţeleg mesajele transmise şi sunt interesate de
aceste mesaje.

b. Semnul întrebării, exclamării, punct, puncte de suspensie.
? întrebare
! comandă, un ton răspicat

c. pentru a atrage atenţia; m-e-a

3.
– la piaţă când facem cumpărături întrebăm despre marfă şi despre preţul acesteia
– când aşteptăm autobuzul în staţie, întrebam despre ultimul autobuz sosit
– la gară la biroul de informaţii, ne informăm despre trenul care ne interesează

Lasă un răspuns 0

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *