Citește și poezia Trenul cifrelor
Vă voi spune-acum povestea
Cu un tren nemaivăzut,
Că s-a dus în lume vestea
Pe la școli, când a trecut.
În vagoane, iată, are
Strofe multe, trase-ncet
De-o locomotivă care
Se numește Alfabet.
A
Semnul A, luați aminte!
Primul e-n alfabetar!
Și se află în cuvinte:
Apă. Arc. Abecedar.
Se asemuie cu-o scară,
Hai, urcați! Și, cu încetul,
Până către primăvară,
Veți parcurge alfabetul!
Ă
Pun deasupra unui A
Doar o virgulă. Așa!
Și devine ă din: Măr.
Poartă. Poamă. Adevăr.
B
Parcă-i un covrig cu mac!
Dar cu el eu pot să scriu:
Bancă. Bloc. Bunic. Bumbac.
Bicicletă. Bidiviu.
C
Bunicuța lui Fănel
I-a adus un colăcel,
Și din el când a mușcat,
Într-un C s-a preschimbat!
Dacă vreți să-l tineți minte,
Iată câteva cuvinte:
Cretă. Carte. Cui. Capac.
Cocoșel. Caiet. Copac.
D
Am tăiat un măr în două
Și ce credeți c-am aflat?
Jumătățile amândouă
Într-un D s-au preschimbat!
Îl descopăr în cuvinte:
Dana. Dulce. Dac. Doi. Dinte.
E
După D urmează E,
Care-i ca un pieptene,
Pot să scriu de-acum cu el:
Ene e elev model!
F
Azi pe F l-am învățat
Și-n caiet l-am desenat,
El cu E se înrudește,
Doar un dinte îi lipsește!
Pot citi de-acum: Fetiță.
Fir. Foc. Foarfeci. Furculiță.
G
Undiță, după figură,
Ține-un peștișor în gură.
Eu cu G am scris aseară:
Gumă. Garofiță. Gară.
H
Litera aceasta pare,
Celui care o privește,
Doi copii ce, la plimbare,
Mâna și-o întind frățește.
Iată-l și-n abecedar
Folosit în: Hartă. Har.
I
Și-a scris numele Ionel
I, un băț cu punct pe el.
E I mare, de tipar!
Parcă-ar fi în port un far!
Î
Dacă pun o căciuliță
Unui băț, dintr-o fundiță,
Am pe Î și scriu îndată:
Încăpere. Înghețată.
J
I să fie? N-ați ghicit!
Are-un capăt îndoit!
Îl asemui c-un baston
Îndreptat înspre plafon!
În cuvinte are-un loc:
Jucărie. Joc. Cojoc
K
Parcă e un dansator
Care joacă-ntr-un picior,
În abecedar îl am
În cuvântul: Kilogram.
L
Desenez un stâlp acum
Și-i fac umbră peste drum.
Toți copiii pot să vadă
Că e L de la… Livadă.
M
Așezați, cum vi se cere,
Vârf la vârf, două echere!
Este M, de bună seamă,
De la: Muncă. Mână. Mamă.
N
Șade lângă M, discret,
Când se află-n alfabet.
Parcă e un băiețel
Așezat pe scăunel!
Este N, cu care pot
Să scriu: Nouă. Nuc. Nepot.
O
Crezi că-i cerc sau un inel.
Când te miri, te miri cu el.
Stă-n cuvintele: Olar.
Oră. Ochelari. Orar.
P
Pun o mână pe mijloc,
Ca un dansator la joc.
Ia priviți! Cu P îmi place
Să scriu: Primăvară. Pace!
R
Pui un picioruș lui P
Și pe loc devine R,
Poți ca să citești Rucsac.
Roată. Roșu. Radu. Rac.
S
Cu o șerpuire lină
Fac pe S. O serpentină!
Îl găsește fiecare
În cuvintele: Steag. Soare.
Ș
Ș cu S e frate bun.
Doar o virguliță-i pun.
L-am aflat în: Șase. Șapte.
Școală. Șapcă. Șarpe. Șoapte.
T
Parcă e o macara
De pe șantier, la bloc!
Pot citi în cartea mea:
Tată. Teleferic. Toc.
Ț
Sub T, iată, fac un semn
Și e Ț! În astă-seară,
Cu creionul îl însemn:
În: Țărm. Țurțur. Țintă. Țară.
U
Dacă iau două colțare
Și le-așez pe fiecare,
Vârf la vârf, apropiate,
Am pe U, din Unitate.
V
V e asemănător
Cu o pasăre în zbor.
Pot citi-n abecedar:
Vorbă, Voievod. Vlăstar.
W
Așezați, după model,
Două undițe la fel
Și pe dublu V aflați,
Doi de V alăturați.
Se-ntâlnește rar. Oho!
În Winettou. Waterloo.
X
Două spade, nu prea late,
La mijloc încrucișăte,
Este X. De-l căutați,
În excursie-l aflați!
Z
Seamănă cu N culcat,
Sau c-un fulger desenat!
Azi îmi vine la-ndemână
Să citesc: Zbor. Zâmbet. Zână.
Iată, am ajuns încet
La sfârșit de alfabet!
Trenul nostru s-a oprit.
Partea doua a sosit!
Vă așteaptă, dragi copii!
Noi povești și poezii.
Azi citiți și socotiți,
Școlii dragi să-i mulțumiți,
Că-n vacanță, fiecare
Va citi o carte mare.