Manual Didactică și pedagogică – clasa 6 – Portretul

Portretul

1. a) Textul de mai sus reprezintă un portret, în care sunt surprinse trăsăturile fizice și morale.

b) trăsăturile fizice ale personajului

Constantin era un copil frumos, ce-i semăna mamei sale, Filoftea.

trăsăturile morale ale personajului

Constantin era un copil inteligent cu o imaginație bogată, dar foarte leneș, astfel că învăță doar atunci când avea chef, iar asta se întâmpla de puține ori. Datorită istețimii native, în școala primară, ca inteligență era peste colegii săi, dar ca rezultate era printre ultimii, deoarece nu-și dădea deloc silința.

c) frumos – semăna cu Filoftea

inteligent și plin de închipuire – istețime nativă

era codaș la școală – leneș, lipsit de aplicație și spirit școlar

elev slab – nesilință

2. Pe baza trăsăturile fizice și morale alcătuiți:

a) două portrete

Mihai este un băiat liniștit și blând, foarte ambițios, dar uneori cam dezordonat. Dacă nu ar avea nasul cârn, s-ar putea spune despre el că este frumușel, dar așa are un aer puțin ciudat. Chipul frumos este întregit de sprâncenele arcuite și de ochi mari. Hainele le are mereu șifonate și adesea are nasturi rupți.

Cel mai bătăios coleg al clasei este Codrin. Deși este mereu îngrijit, iar hainele le are tot timpul curate, uneori este neglijent când vine vorba de lecții. Este nerăbdător, repezit, iar uneori, mai ales la sport este leneș. Rareori este înțelegător cu ceilalți, iar de cele mai mult ori așteaptă de la ceilalți mai mult decât pot oferi.

b) câte un titlul pentru cele două portrete sau un singur titlul

titluri separate: Colegul meu, Mihai; |Colegul meu, Codrin

sau un singur titlul: Colegii mei, Codrin și Mihai

3. a) Mihai va pronunța propoziția „A venit vacanța!” plin de bucurie. Radu va spune propoziția „A venit vacanța!” cu tristețe în glas.

Mihai este bucuros că a încheiat anul cu rezultate bune, motiv pentru care vacanța este o răsplată pentru el. Radu este trist că nu a avut rezultate tocmai bune, iar vacanța nu va fi una liniștită, deoarece va trebui să învețe și în cursul acesteia.

b) Mihai este un copil blond, cu ochi albaștri, înalt și cu o constituție atletică. Silitor și inteligent, el este un elev bun la învățătură, motiv pentru care are cele mai bune note din clasă. Din fire este un copil vesel și bun la suflet, astfel că ceilalți copii îl apreciază și îl îndrăgesc.

Radu este un copil inteligent, dar foarte leneș. Deși nu are cele mai slabe rezultate din clasă, nu se poate despre ele că este un elev bun la învățătură. Rezultatele mediocrii pe care le are la unele materii se explică prin faptul că nu are motivație pentru a învăța. Ca persoană, Radu este de cele mai multe ori trist și lipsit de vivacitate.

4. a) Fratele meu, George, este o persoană foarte veselă. Atunci când se bucură, are un zâmbet larg, împrejurare în care dantura perfectă și albă este dezvăluită, făcând ca zâmbetul lui să fie încântător. Uneori râde zgomotos, iar corpul i se cutremură de parcă ar râde cu tot corpul. Râsul lui este plin de interjecții precum ha, ha sau hi, hi, dar și de expresii precum „Of, Doamne! Cât de amuzant ești!” sau „Asta este cea mai amuzantă glumă pe care am auzit-o!”.

b) Sora mea de puține ori este tristă, dar atunci când o face este adorabilă. Năsucul mic îi freamătă, iar ochișorii i se umezesc în așteptarea unui plâns, care nu se lasă prea mult așteptat. Vocea ei suavă îi devine mai moale decât de obicei, iar zâmbetul frumos i se ascunde sub o grimasă tristă. Atunci când este tristă gesticulează foarte puțin, iar expresia ei favorită este „Sunt tristă! Cred că am să plâng imediat!”

5. Replică adecvată fiecărei ilustrații

Hei, oare ce s-a întâmplat aici?

Ce trist! Vreau să uit cât mai repede, altfel voi izbucni în plâns!

Ha, ha, ha! Asta este cea mai bună glumă pe care ma auzit-o!

Ah! Nu-mi vine să cred că tocmai pățesc așa ceva!

6. a) Profesorul de geografie este un domn mai în vârstă, cu părul alb și foarte înalt. Are voce foarte calmă, este foarte citit, dar mai ales foarte umblat prin lume. În primele minute al orei ne-a înșirat țările prin care a călătorit! Cred că sunt peste douăzeci de țări, dar eu nu am reușit să rețin decât vreo cinci!

b) În tabăra de iarnă am cunoscut un băiat din Cluj-Napoca. M-am înțeles foarte bine cu el, asta deoarece îmi seamănă foarte mult: calm, vesel și îi place mult să citească. Ne-am împrietenit și am aflat că avem și alte lucruri în comun precum: pasiune pentru fotbal, șah și plimbatul cu bicicleta.

c) Noua noastră colega de clasă, este o fată blondă, înaltă și deosebit de frumoasă. Are părul frumos aranjat, iar hainele stau pe ea cum nu stau pe nicio altă fată din clasă. Din ce ne-a spus domnul diriginte, la școala dela care a venit a fost premiantă și îi place foarte mult matematica.

7. Atunci când descriem unui prieten un alt prieten, când vorbim unor terți despre părinți, rude sau cunoștințe, atunci când cineva ne întreabă să descriem o altă persoană (la școală, la poliție etc).

Lasă un răspuns 0

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *