Manual Aramis – clasa 2 – Unitatea 10 – Copilăria

0
249

Unitate 10 – Copilăria

Cel mai bun prieten

Răspundem

  1. Copilul, tatăl.
  2. Voia o jucărie nouă.
  3. Pentru că era prea mare pentru jucării.
  4. Un măr, un puișor, o casă cu grădină, un avion.
  5. Munca de fiecare zi. Pentru că este alături de tine și nu te lasă să te plictisești.
  6. Învățătura desprinsă din textul Cel mai bun prieten:
    Copiii nu au nevoie doar de jucării. Vine o vreme când copii se plictisesc de jucăriile copilăriei și atunci au nevoie de alte activități creatoare.

Exersăm

4. Copilul a primit cadou o cutie cu plastilină. A făcut mai multe figurine, fără să se plictisească de cadoul primit. Nedumerit, copilul și-a întrebat tatăl de ce nu se plictisește. Tatăl i-a comunicat că acesta este un semn că și-a găsit prietenul. La insistențele copilului, tatăl i-a spus și cine este acest prieten: munca de fiecare zi.

Și eu pot

  1. Copilul are o jucărie enervantă.
    Nu trebuie sa te ferești de muncă niciodată.
    Pasărea a făcut un puișor mic și gingaș.
  2. a arunca – a aduna, bun – rău, cuminte – obraznic, stă – merge
  3. Copilul este sătul de jucăriile lui.
    El și-a găsit cel mai bun amic.
  4.  jucărie – jucării; cutie – cutii; fiu – fii

Atelier

  1.  Munca îți oferă satisfacții. Munca, prin recompensele pe care le oferă (bani, calificative, note), te ajută să ajungi unde dorești. Cu munca dacă ești serios și o respecți, îți răspunde la fel, cu seriozitate.
  2. Proverbe despre muncă
  3. Omul muncitor de pâine nu duce dor.
    Munca aduce bogăție, iar lenea aduce sărăcie. 

Joc de rol…

  • Ce calități are munca? Munca este bună cu cel care se folosește de ea, oferă recompense și satisfacții, este onestă și cinstită
  • Da. Pentru că nu poți face nimic fără ea, munca. Vorba proverbului: Nici munca fără pâine, nici pâine fără muncă.
Dialog între un școlar și Muncă

– Văd că lecția ta este nefăcută, iar cartea, care trebuia citită, este plină de praf! Crezi că e corect așa?
– Dar cine ești tu? Și de ce mă întrebi?
– Eu sunt Munca! Și te întreb pentru că vreau să devenim prieteni. Vrei și tu?
– Aș vrea, pentru că nu am prea muți prieteni. Dar ce trebuie să fac să fim prieteni?
– În primul rând să te scuturi puțin de lene și să pui mâna pe carte! Începe cu cartea aceea prăfuită.
– Ok. Și apoi?
– Apoi fă-ți temele. Și vom fi cei mai buni prieteni.
– Bine! Hai că încep. Ne vedem mai târziu!

Portofoliu

Fragmente din Banul muncit de Alexandru Mitru.

  • A plecat Iliuță. Era trist că își necăjise părinții. S-a apucat de muncă. 
  • Așa e banul muncit. Îl prețuiești cu adevărat! 

Text cinci enunțuri

Un școlar înțelege prin muncă învățat, citit și efectuat lecții. Dar pentru un elev sunt importante și jocurile. Dacă jocurile sunt interesante, el își poate modela personalitatea și dezvolta inteligența. Elevul, care a găsit un echilibru, între învățat și jocuri, este un copil fericit! Ce bine că mie nu-mi prea place să mă joc!

Grupurile de sunete ea, ie, ia

Exersăm

  1.  cuvinte care conțin grupurile de litere: poiana, floarea, cântăreață, străinătatea, neagră, viața
  2. cu-vin-te, iar-nă, cea-ră, che-ie, po-ia-nă, ied, per-dea

Și eu pot

  1. verdeață, dimineață, iepure, nuiele, iată, băiat
  2. Ea citește. Ia caietul! Mă întâlnesc cu ea. Dan ia o prăjitură.

Atelier

  1. Propoziții ale căror cuvinte să conțină grupurile: ia, ie, ea
    Maria venea îmbrăcată cu o ie.
    Ea mergea la farmacieia medicamente.
  2. București – bucureștean; Galați – gălățean; Constanța – constănțean; Cluj – clujean; Moldova – moldovean; Muntenia – muntian

Joc

piatră – pietre; băiat – băieți; poiană – poieni; viață – vieți; amiază – amiezi; iarnă – ierni

1. ma-rea, iar-bă, ie-pu-re
2. Marea Neagră este albastră.
   Iarba este proaspăt cosită.
   Iepurele aleargă iute.

Grupurile de sunete oa, ua, uă

Exersăm

  1. L-ați vă-zut cum-va pe Zdrean-ță,
    Cel cu o-chii de fa-ian-ță?
    ……
    Dă târ-coa-le la co-teț,
    Ciu-fu-lit și-așa lă-ieț,
    Aș-tep-tând un ce-as sau do-uă,
    O gă-i-nă să se o-uă,
    Ca-re fa-ce cot-co-da-ce
    Pro-as-păt o-ul când îl fa-ce.
  2. oa: târcoale
    ua:
    uă: două, ouă
  3. ea: Zdreanță
    ia: faianță
    ie: lăieț

Și eu pot

  • cum se scrie cu litere: 9 – nouă, 99 – nouăzeci și nouă,90 – nouăzeci, 29 – douăzeci și nouă, 20 – douăzeci, două sute

Atelier

  1. pleacă, ambițioasă, îndoaie, gălăgioase

1. că-pri-oa-ra, ro-uă, ma-ca-ra-ua, bom-boa-ne, vo-uă, stea-ua
2. Căprioara aleargă vesele prin pădure.
Macaraua își întinde brațul peste blocurile înalte.
Steaua mea norocoasă este sus pe cer.

După fapte și răsplată

Răspundem

  1. Nicușor era un băiat de patru ani.
  2. Copilul s-a urcat pe scaun și s-a minunat de chipul din oglindă.
  3. S-a minunat pentru ca cel din oglindă îl imita.
  4. Deoarece copilul se uita urât în oglindă.
  5. Nicușor a căzut de pe scaun.
  6. Mama i-a spus că oglinda îl arată așa cum este: bun sau rău.

Exersăm

4.Un alt final pentru textul După faptă și răsplată de Ion Pas

Copilul lovește de câteva ori oglinda. Oglinda îi răspunde arătându-i pumnul, dar la un moment dat cedează. Se sparge în sute de bucăți de diferite măriri. Copilull începe să plângă. Apare și mama:
– Ce ai făcut Nicușor? Ai spart oglinda. Ești bine?
– Da mama! Sunt bine! M-am speriat doar.
– Ai grija data viitoare s-ar putea să nu scapi atât de ușor!

Și eu pot

  1. Copilul se strâmbă în oglindă.
    Mama se încruntă la copilul neastâmpărat.
    Fratele meu este un copil zburdalnic.
  2. ochi – ochișor, oglindă – oglinduță, copil – copilaș
  3. chip, mân-gâ-ie, zâm-beș-te, co-pil
  4. a) Băiatul cu pumnul lovește oglinda.
    b) Oglinda lovește băiatul cu pumnul.

Atelier

  • Băiatul își privește chipul în oglindă.
    Copilul lovește cu pumnul oglinda.
    Mama își îmbrățișează copilul.
  • Băiatul își privește cu interes chipul în oglinda de pe perete.
    Copilul neastâmpărat lovește cu pumnul oglinda din cameră.
    Mama își îmbrățișează copilul și îl mângâie pentru a-l liniști.

Povestire După faptă și răsplată

  • Nicușor rămas singur în cameră, se urcă pe scaun și se uită în oglindă. Își privește vesel chipul. 
  • Copilul se strâmbă în oglindă, iar oglinda îi răspunde. Copilul îi arată pumnul, și pentru că oglinda îi răspunde la fel, o lovește. Oglinda nu se sparge, dar el cade de pe scaun.
  • Mama îl dojenește si-i spune că oglinda nu are nicio vină, ea îl arată pe cel care o privește așa cum e: bun sau rău.

Ce părere ai…

  • Băiatul nu s-a comportat corect cu oglinda. A lovit-o fără ca ea să aibă vreo vina.
  • I-aș fi spus la fel. Dar aș mai fi adăugat și că violența nu este bună în general.
  • Cred că oglinda nu l-a mințit. Ea a arătat exact cum era copilul.

Cuvinte care să conțin în silabe ea, ia, ie, oa

ea: minunează, ea
ia: băiatul,
ie: băiețel, mângâie
oa: doare

Copilul se minunează de fața pe care o vede în oglindă.
Ieri m-am jucat în parc cu un băiețel.

Personaje preferate 
Recapitulare

Atelier

  1. Crăiasa Zăpezii, Capra cu trei iezi, Pinocchio, Vulpea, Cenușăreasa, Ogarul și Iepurele.
  2. Cenușăreasa, Cenușăreasa, Crăiasa Zăpezii, Vulpea, Iedul, Iepurele. Iedul și Pinocchio, pentru că nu au ascultat de părinți.
  3. trebăluia, alegea, gheață, frumoasă, șireată, no, plângea, toamnă, 
  4. tre-bă-lu-ia, a-le-gea, ghea-ță, fru-moa-să, si-rea-tă, no-uă, plân-gea, toam-nă

Evaluare

  1. iarbă, stropitoare, iepure, nouă, stea, cheie
  2. frumoasă, taie, ia
  3. Copilul se bucura de ploaia care cădea din cer.
    Oaia paște iarba înverzită.
    Păsările ies din ascunzișuri să vadă cum plo.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here