Manual Aramis – clasa 2 – Unitatea 6 – Iarna

0
44

Unitatea 6 – Iarna

La săniuș

Răspundem

  1. Este prezentat anotimpul iarna.
  2. Casele par mai mici deoarece sunt acoperite de zăpadă.
  3. Copiii merg cu săniile pe coasta înaltă a satului.
  4. Personajele care participă la întâmplare sunt Vasilică, Niculiță și alți copii.
  5. Cei doi băieți au fost foarte bucuroși pe derdeluș.
  6. Vasilică și Niculiță s-au întors acasă pe înserate.

Și eu pot

  1. Iarna, la țară, oamenii sunt îmbrăcați cu cojoc.
    Peste sat s-a așternut un strat gros de zăpadă.
    Copiii pleacă la săniuș chiuind de bucurie
    La sate încă mai sunt păstrate tradițiile de iarnă.
  2. Săniile alunecă pe derdeluș.
  3. Steluțele argintii strălucesc în văzduh.

Atelier

  1. Copiii sunt în vacanță, într-o stațiune de munte.
    Unii copii rostogolesc bulgări mari și fac oameni de zăpadă.
    Copii veseli, înfofoliți din cap până-n picioare, se bulgăresc.
    Ce mai îndrăzneți dintre copii se dau în viteză cu sania.

Joc

Are tălpi lucioase. Are un pod de scândurele. – Săniuță; este utilizată pentru a aluneca pe zăpadă; de cele mai multe copiii o folosesc pe derdeluș .

Propoziții despre iarnă:

  • două cuvinte: Iarna ninge.
  • trei cuvinte: Lacurile îngheață Iarna.
  • mai multe cuvinte: Fulgi mari și pufoși se prăvălesc din înaltul cerului.

Intonarea propozițiilor. Punctul. Semnul întrebării.

Răspundem

  1. La dialog participă mama și cei doi copii.
  2. I-a întrebat cum a fost la săniuș.
  3. Se numește semnul întrebării.
  4. Ei răspund că s-au distrat la săniuș.
  5. A fost folosit semnul de punctuație punct.

Exersăm
3. Când mergem la bibliotecă?
Cum o cheamă pe colega mea? 

4. Iarna, zăpada cernută din cer se depune în straturi groase.
Zilele de iarnă sunt geroase.

Și eu pot

Vasilică și Niculiță au fost la săniuș.
Cine a condus sania?
Obrajii se înroșiră de bucurie.

Trei propoziții care exprimă întrebări

  1. Cât e ceasul?
  2. În ce zi suntem astăzi?
  3. În ce an te-ai născut?

Intonarea propozițiilor. Semnul exclamării

Răspundem

  1. Este ilustrat anotimpul iarna.
  2. La discuție participă un băiat și o fată.
  3. Propoziția spusă de băiat exprimă un strigăt de bucurie.
  4. Propoziția spusă de fetiță exprimă un îndemn.

Exersăm

2. Poți să mă ajuți la lecții?
Îți mulțumesc pentru cartea împrumutată!

Și eu pot

Ce multă zăpada a căzut!
Elena, citește lecția!
La revedere!

Propoziții care să exprime:

  • un salut: Bună ziua, dragă mamă!
  • un îndemn: Te rog, să mănânci toată mâncarea!
  • o bucurie: Ce bine că a venit iarna!
  • o urare: Îți urez „La mulți ani”!

Crăiasa Zăpezii.

Răspundem

  1. Întâmplarea se petrece în anotimpu iarna.
  2. Personajele întâmplării sunt: un băiețel, o fetiță, bunica și Crăiasa Zăpezii
  3. Fulgii sunt asemănați cu niște flori sclipitoare de argint.
  4. Regina fulgilor de zăpadă se numește Crăiasa Zăpezilor.
  5. Crăiasa Zăpezilor este o femeie, cu o frumoasă rochie albă, de gheață, țesută din mii de fulgi de zăpadă.

Exersăm

5. flori sclipitoare de argint = fulgii gingași se așează pe geam asemenea unor flori
roiesc albinele albe = cad fulgi deși de zăpadă
rochie albă țesută din mii de fulgi de zăpadă = fulgii de zăpadă se aștern peste tot precum un materialul alb al unei rochii

Și eu pot

  1. Din văzduh cad fulgi cu nemiluita.
  2. Cerceii tăi sunt din argint?
    Uite, casa noastră este albă!

  3. Fulgii de zăpadă par niște fluturi albi.
  4. Ce frumoși sunt!
    De unde vin?

Atelier

2. A început să ningă. Fulgii au o regină. A apărut Crăiasa Zăpezii.

3. Rezumatul/povestire textului Craiasa Zăpezii de Hans Christian Andersen

A început să ningă, iar zăpada să se depună pe la geamuri. O fetiță și un băiețel discută în casa cu bunica lor. Bunica le vorbește despre Crăiasa Zăpezilor, o regină a fulgilor. Înainte să adoarmă, băiețelul o vede pe Crăiasa Zăpezilor, o femeie frumoasă, cu haine de gheață.

4.

  • întrebare după imaginea 1: Ce se întâmplă afară?
  • întrebare după imaginea 2: Cine a apărut în mijlocul fulgilor de nea?

  • o informație: Afară a început să ningă!
  • o mirare: În mijlocul fulgilor de nea a apărut Crăiasa Zăpezii!

Joc de rol

Dialog între băiat și Crăiasa Zăpezii

– Crăiasa Zăpezii tu chiar exiști? Credem că e doar o poveste!
– Exist! Uită-mă, sunt reală, în fulgi și gheață!
– Văd și nu-mi vine să cred! Dar ce faci aici?
– Eu supraveghez fulgii de nea, supușii mei albi, din regatul de gheață.
– Adică tu le spui când si unde să cadă?
– Exact! Le spun în ce număr să vină și unde să se așeze, ca să formeze un ocean nesfârșit de alb. Îmi place să îmbrac toată natura în haine albe și strălucitoare, ca ale mele.
– Crăiasă, ești foarte frumoasă! Așteaptă puțin, să-ți fac o poză!
– Nu mai am timp timp! Trebuie să pleccc…

Portofoliu

Fișă expresii deosebite despre iarnă, din lecturile suplimentare. (mai multe expresii frumoase despre iarnă)

  • tristeţea a cuprins întreaga natură şi sufletul oamenilor
  • natura suspină din cauza frigului grozav
  • natura este în neclintire, fără viaţă, fără glas
  • întinderea albă nemărginită
  • o întindere pustie de zăpadă

Fulgii de zăpadă au format pe la ferestre flori de argint.
Fetiță a avut la serbare rolul reginei zăpezilor.

Recapitulare

  1. Schiorul alunecă pe pârtie.
    Ce fac copiii pe lacul înghețat?
    Ce bine este cu patinele!
  2. La derdeluș
    A început să ningă. Ne gândim să mergem la derdeluș.
    Cine se aude? Sunt Elena și Costel. Ce bine că au venit la noi! O să ne distram foarte bine!

  3. Copiii alunecă cu patinele pe lacul înghețat. Deodată se auzi un scârțâit și gheața cedă. Un copil căzu până la brâu în apă. „Andrei ești bine?” „Să mergem să-l scoatem până nu e prea târziu.”

Evaluare

  1. a) A sosit anotimpul rece. exprimă o constatare
    b) Ce mult îmi place cu sania. comunică o bucurie
    c) De câte zile ninge? exprimă o întrebare
  2. Flori înghețate au împodobit ferestrele.
    Cine cerne fulgii de zăpadă?
    Vino cu noi pe derdeluș! 
  3. a) Câinele salvează copilul de la înec.
    b) Ursulețule, ce ai în borcanul pe care îl ții în mâini?
    c) Tati, tati, uite o veveriță!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here