Manual Aramis – clasa 2 – Unitatea 8 – Prietenia

0
159

Unitatea 8 – Prietenia

Cele patru piersici

Răspundem

  1. Le-a dat băieților câte o piersică și i-a întrebat, apoi, pe fiecare, ce au făcut cu ea.
  2. Omul a înțeles că fiul cel mare va fi gospodar din faptul că nu a aruncat sâmburele și că l-a plantat.
  3. S-a întristat pentru că a ales să arunce sâmburele în loc să-l planteze.
  4. Celui de-al treilea fiu i-a spus că nu toate lucrurile sunt de vânzare în viață.
  5. Mezinul i -a dat piersica prietenului bolnav.
  6. Fiul cel mic a dovedit prin fapta sa că este altruist.
  7. Învățătura desprinsă din text este că în viață trebuie să fim buni și să să-i ajutăm pe cei aflați în nevoie.

Exersăm

3. Cel care scapă mereu de pedeapsă este mezinul familiei.
Copilul rostește cu greutate cuvintele în limba germană.

4. Nu toate sunt de vânzare în viață. Nu toate lucrurile trebuie judecate după profitul pe care l-ar putea aduce.

Și eu pot

  1. virgula – desparte propoziția de completarea „la urmă”
    doua puncte: urmează cuvintele unei persoane
    linia de dialog: se pune într-un dialog, înaintea cuvintelor unei persoane
    semnul întrebării: propoziția este o întrebare
    punctul: este marcat sfârșitul unui enunț.
  2. Copilul se sfătuiește des cu mama lui.
    Omul gospodar muncește toată ziua.
  3. Dacă aș fi fost unul din fiii țăranului as fi tăiat-o în patru și aș fi împărțit-o cu frații mei.

Atelier

Un țăran, care avea patru fii, a dorit să-și testeze copiii. Le-a dat o piersică și le-a cerut să-i spună ce au făcut cu fructul. Primul a spus că a mâncat piersica și a plantat sâmburele, al doilea a aruncat sâmburele, al treilea vânduse piersica. Ultimul, mezinul i-a dăruit-o unui prieten bolnav. Tatăl copiilor a fost emoționat de gestul mezinului, considerându-l un om bun și prieten adevărat

Joc

Ce părere ai…

A răspuns corect fiul cel mic? Argumentează.

Fiul cel mic a procedat bine, deoarece a sărit în ajutorul prietenului său, care era bolnav.

Portofoliu
Fișă – proverbe despre prietenie.

  • Prietenul la nevoie se cunoaște.
  • Niciodată pentru un prieten nou nu lepăda pe cel vechi.
  • Omul fără prieteni e ca stânga fără dreapta.
  • Drumul către casa unui prieten nu este niciodată lung.
  • Spune-mi cu cine te împrietenești ca să îți spun cine ești.

Cuvântul

Răspundem

  1. La dialog participă fiul și tatăl lui.
  2. Fiul spune că i-a dat piersica prietenului.
  3. Propoziția rostită de fiu are 6 cuvinte.
  4. Tatăl îi spune ca va fi un om bun și prieten adevărat.
  5. Propoziția spusă de tată are 9 cuvinte.

Exersăm

  1. lac – colac; leg – coleg; cum – acum; duc – aduc; bun – străbun; moș – strămoș
  2. 6 cuvinte primul proverb
    5 cuvinte al doilea proverb
  3. Prietenia este ca o floare.

Și eu pot

  1. Am febră. Deoarece am febră am luat pastile și am băut un ceai fierbinte.
  2. Fetiță râde. – Fetița nu râde.
    Afară plouă. – Afară nu plouă.
    El citește. – El nu citește.

Am un coleg de banca altruist.
Copiii aduc flori doamnei învățătoare.
Un strămoș de-al meu a fost un mare boier.

Scrierea lui „m” înainte de „p” sau „b”

Exersăm

2. înaintea literelor p și b se pune litera m.
3. Japonia este condusă de un împărat.
Pomii sunt îmbrăcați în mantie de argint.

Și eu pot

  1. pompier, umbrelă, trompetă, porumbel
  2. pădure – împădurit; prieten – împrietenit; boboc – îmbobocit; belșug – îmbelșugat

Atelier

  •  La bunici, m-am împrietenit cu o fetiță de vârsta mea.  Împreună am hotărât să ne plimbăm prin împrejurimi. A venit ploaia și ne-am ascuns sub o umbrelă. Deși ploaia nu ne-a udat, nu am avut parte de o plimbare prea plăcută. Ne-am gândit că la oprirea ploii putem face o plimbare prin dumbravă.

Completează cu m sau n:

umblă; alunecuș; timbru; încărcat; împreună; câmpie.

Ursul umblă prin pădure să caută fragi și mure.
Înainte sa expediez scrisoarea am lipit timbrul.
Am jucat fotbal împreună cu colegul meu.
Câmpia ruginie a amorțit sub stratul de zăpadă.

Furnica și porumbița

Exersăm

  1. Personajele întâmplării sunt furnica, porumbița și vânătorul.
  2. Furnica a vrut să bea apă, să-și potolească setea.
  3. Furnica era să se înece.
  4. A salvat-o o porumbiță.
  5. Porumbița a dovedit că e curajoasă și că are un suflet bun.
  6. Un vânător a vrut să prindă porumbița.
  7. Furnica i-a venit în ajutor porumbiței.
  8. E bine să-i ajuți pe alții, nu știi niciodată când vei avea nevoie de ajutorul lor.

Exersăm

3. propoziția este alcătuită din 7 cuvinte. Furnica a salvat viață porumbiței.
 
Și eu pot

2. ramură – rămurică; furnică – furnicuță; picior – picioruș; cioc – cioculeț

Atelier

Valul a dus-o pe furnică în mijlocul râului. Porumbița i-a aruncat o rămurică furnicii. Furnica îl pișcă pe vânător de picior, iar porumbiță îi scăpă din mână.

Rezumat Furnica și porumbiță

În timp ce încerca să bea apă dintr-un râu, un val o luă pe sus. O porumbiță zări întâmplarea și îi arunca furnicii o rămurea, iar furnica reuși să se salveze. Mai târziu, furnica îl pișcă de picior pe vânătorul care încercă să prindă porumbița care o salvase de la înec.

Joc de rol

Dialog între furnica și porumbiță cu formule pentru început ș sfârșit de dialog

– Salut, furnică curajoasă!
– Bună și ție, nu mai puțin curajoasă porumbiță!
– Îți mulțumesc că m-ai salvat de vânătorul cel rău. Mi-am văzut moartea cu ochii!
– Ehei, dacă nu mă salvai tu prima de la înec, nici eu nu mai apucam să te salvez. Așa că se cade să-ți mulțumesc și eu!
– Dacă așa stau lucrurile, haide atunci să fim prieteni!
– Da, să fim prieteni!
– Rămâi cu bine draga mea prietenă!
– Să ne vedem cu bine, prietena mea!

Ce părere ai…

Porumbița a procedat bine că a salvat-o pe furnică. Nimeni nu ar trebui să rămână impasibil când vede că cineva e în pericol să-și piardă viața.

Furnica a procedat corect că a ajutat-o pe porumbiță să scape, mai ales că-i era datoare, porumbița a salvat-o anterior de la înec.

Portofoliu

Informații despre furnică și însușirile ei din textul Balada unui greier mic, de George Topârceanu.


La vecina mea furnică,
Fiindcă nu-mi dă niciodată,
și-apoi umple lumea toată
Că m-am dus și i-am cerut…

Trei propoziții despre prietenul meu

  1. Prietenul meu este înalt și poartă ochelari.
  2. Prietenul meu este curajos și deosebit de harnic.
  3. Prietenul meu mă ajută ori de câte îi cer ajutorul.

Un proverb despre prietenie.

Cine are un prieten bun nu mai are nevoie de oglindă.



Cuvinte cu înțeles asemănător

Răspundem

  1. Băiatul s-a întâlnit cu prietenul lui.
  2. Fetița a fost în vizită la amicul ei.
  3. Sunt cuvinte cu înțeles asemănător.

Exersăm

2.  vorbește – grăiește; drum – cale; posac – vesel; spune – zice; amic – prieten; trist – supărat, prieten – iubit.

Și eu pot

  1. fecior – băiat; gospodar – harnic;  lăcrima – plângea
  2. vorbește – spune; belșug – bogăție
  3. Colegul meu de bancă vorbește mult.
    Pomul a avut roade din belșug.

Înțeles asemănător pentru cuvintele:
fuge – aleargă; bogăție – avere; bucuros – vesel; țară – patrie.

Cuvinte cu înțeles opus

Răspundem

  1. Fetițele se joacă cu cercul.
  2. Cercurile sunt subțiri.
  3. Trunchiurile celor doi copaci au grosimi diferite.

Exersăm

  1. subțire –  gros; vorbește – tace; mic – mare; frumos – urât; aproape – departe; lumină – întuneric; slab – gras; sus – jos.
  2. creionul meu mic, al colegului mare; guma mea mică, a lui mare; ghiozdanul meu gros, al lui subțire
  3. departe – aproape; bătrânul – tânărul; înăuntru – afară

Și eu pot

  • mare
  • minciuna
  • dreapta

Cuvinte cu înțeles opus:

  1. interesant – neinteresant; călduros – friguros; înșiră – deșiră
  2. Am văzut un film neinteresant.
    Iarna este un anotimp foarte friguros.
    Am rupt ciorapul, iar acum se deșiră.

Mărul
Răspundem

  1. Cei patru prieteni erau: piticul de porțelan, câinele lățos, mărul bătrân și băiețelul.
  2. În timp, piticului i se desprinse o mână. Câinelui i se tocise dinții. Pomul aproape se uscase. Toate se întâmplau deoarece îmbătrâneau.
  3. Copilul se ducea la școală.
  4. Copilul se spune prietenilor că școlarul nu se joacă de-a școala. Le mai spune că dacă sunt cuminți le arată abecedarul.
  5. Faptul că băiatul le-a arătata cartea vechilor prieteni, ne dovedește că el nu și-a uitat prietenii.

Exersăm

3. Cu vremea… . Îmbătrâniseră.
4.  Dacă sunteți cuminți vă arăt abecedarul.

Și eu pot

  1. Am citit o carte despre un pitic.
    La țară am un câine ciobănesc mioritic.
    Am mâncat un măr roși și foarte zemos.
    Pentru mine este o mândrie să fiu școlar.
  2. creanga – ramura; școlarii – elevii; cuminți – ascultători
  3. cuminte – neascultător; bătrân – tânăr; îmbătrânit – întinerit

Atelier

  1. Rezumat Mărul după Mircea Sântimbreanu
  2. Un copil avea trei prieteni: un pitic, un câine și un măr. Cei trei amici ai copilul îmbătrâniseră. Copilului voinic îi venise timpul să meargă la școală. El le promise vechilor prieteni că le arată abecedarul dacă sunt cuminți. De cum deschise carte, prietenii copilului se strânseră în jurul lui.

  3. Cățelușul e tare lățos!
    Am cumpărat farfurii de porțelan.
    Băiețașul voinic este prietenul meu.

Ce părere ai…
Băiatul s-a comportat ca un adevărat prieten. Le-a împărtășit și lor din bucuria lui de școlar, arătându-le un abecedar.
Cel care l-a răsplătit pe băiat a fost pomul. Și-a aplecat crengile, pentru a se rostogoli un măr roșu.

Joc de rol

Dialog între mine și jucăria mea preferată.

– Cățelușule, de când nu ne-am mai jucat noi?
– Să tot fie un an! Cândva erai prietenul meu!
– Ai fost și încă ești prietenul meu de pluș! Dar acum merg la școală, am teme de făcut, am de citit foarte mult…
– Da, am văzut tot, de aici de pe dulap. Sărăcuțul de tine… te pot ajuta cu ceva?
– Da, ai putea! Să-mi ții pumnii, să termin anul școlar cu rezultate bune. Să vezi ce-o să ne mai jucăm în vacanță!
– Ura! Să vină notele mari! Și vacanța!

Portofoliu
Fișă cu enunțuri, din Prietenul meu Garrone, de Edmondo de Amicis, care dovedesc prietenia dintre băieți.

  • Am avut numai două zile de repaus și tot mi s-a părut mult, fiindcă nu-l
    mai văzusem pe Garrone. Cu cât îl cunosc mai bine, cu atât îl iubesc
    mai mult.
     
  • …e destul să te uiți la el numai o dată, ca să-l iubești. Toți băieții
    mici ar voi să stea în bancă lângă dânsul, pentru că-i apără. Știe bine
    aritmetica și își poartă cărțile legate cu o curea de piele roșie. 

Televizorul din camera este vechi.
Omătul se așază pe câmpul veșted.

Televizorul din camera mea este nou.
Omătul se topește de pe câmpul veșted.

La șezătoare – Recapitulare

  1. Prietenul la nevoie se cunoaște. (5 cuvinte)
  2. Fata cântă. → Fata cu părul de foc cântă o melodie ruptă dintr-un basm.
  3. mp, când, lampă, compot, frunză, umbrelă
  4. pădure – împădurit; bogat – îmbogățit; bătrân – îmbătrânit; prieten – împrietenit

Evaluare

  1. lampă, timbru, combină, umbrelă, plantă, trompetă
  2. pădure – împădurit; boboc – îmbobocit; prieten – împrieteni
  3. subțire – gros; rece – cald; tare – moale; a râde – a plânge; tăcut – vorbăreț; jos – sus
  4. Deși este iarnă, în casă este foarte cald.
    Fratele meu este cel mai vorbăreț copil.
    Rândunelele zboară sus de tot.
  5. pauză – recreație; țară – patrie; a vorbi – a grăi; elev – școlar; bucurie – veselie; uscate – zvântate
  6. Copiii ies veseli în recreație.
  7. Fratele meu este un școlar silitor.
    Mașina de spălat a scos hainele zvântate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here