Manual Aramis – clasa 2 – Unitatea 3 – Toamna

Unitatea 3

Piatra pițigoiului

Răspundem

  1. Acțiunea se petrece toamna.
  2. Păsările călătoare pleacă în țările calde pentru a evita temperaturile mici de peste iarnă de la noi.
  3. Păsările s-au hotărât să zidească un palat pentru a avea unde să locuiască, unele dintre ele fiind bătrâne și fără putere să se întoarcă.
  4. Pițigoiul a luat de la împărăteasă o piatră fermecată.
  5. Piatra fermecată a făcut ca păsările să întinerească.
  6. Palatul a rămas gol pentru că păsările nu mai îmbătrânesc, iar palatul nu le-a mai fost de folos, ele întorcându-se înapoi primăvara.

Exersăm

    • Titlul este așezat sub ilustrație, la mijlocul rândului de text. Autorul este Tudor Arghezi.
    • Numele autorului este sub titlul textului și este așezat deasupra textului
  1. al treilea aliniat „Odată, …, toate păsările au întinerit.

Și eu pot

  1. Atunci au ținut sfat.
  2. Camera regelui din palat este aurită și plină de diamante strălucitoare.
    În timpul filmului m-a cuprins un somn dulce.
  3.  toamnă – dulce; țări – calde; păsări – călătoare;  piatră – fermecată.

Atelier

a ține frâiele – a conduce
a nu-l mai ține pielea – a fi fericit
a ține sub papuc – a stăpâni

Păsările au ajuns în țările calde.
Păsările au hotărât să zidească un palat.
Pițigoiul a luat piatra fermecată.
Păsările se întorc în fiecare primăvară.

Portofoliu / fișă expresii frumoase

Expresii frumoase descoperite în textul Piatra pițigoiului din volumul Cartea cu jucării de Tudor Arghezi.

  • soiuri de săgeți zburătoare
  • ciocul cât chibritul sau cât creionul sau cât nuiaua
  • nori de stoluri 
  • nisipurile frământate de vânturi, prin care umblă de mii de ani stafiile de piatră
  • ochii de oțel ai corbilor, armați cu ciocuri gata de luptă și cu gheare din același metal
  •  rândunici bătrâne, ca niște maici cu comanacul turtit pe frunte
  • o pasăre, cât un fluture de mică
  • raiurile fierbinți ale pământului
  • diamant fermecat, cu vârful tare și țepos ca pintenul de glădiță
  • ziduri de marmură trandafirie
  • lumina cu o scânteiere de lună
  • strălucind ca un luceafăr
  • străluciri scumpe
  • apele luminii cu apele întunericului
  • cuprinsurile mării de mărgean
  • roșcovană la par și alba ca smântâna
  • neînchipuit de frumoasă
  • pielea ei era ca dulceața
  • în albul ochilor se rotunjea o lumină ca prunele brumate
  • genele groase se încurcau ca fulgii
  • surâsul ca miezul sâmburilor de caise
  • tipare pe care Dumnezeu le gândise mult și le iubise
  • licărire albastră ca un fum 
  • bătură lumina cu aripi noi de pui
  • în fundul cerurilor 
  • coarne de sticlă, cu fețe de curcubeie și copite de agată lustruită
  • barbișoane de ibrișim
  • pielea de catifea

Un pițigoi mititel sta zgribulit pe o rămurică.
Ce păcat că nu există o baghetă fermecată și în realitate.
Muncitorii au zidit un bloc de 10 etaje într-un timp record.

Ciuboțelele ogarului

Răspundem

  1. Întâmplarea se petrece în anotimpul toamna.
  2. La întâmplare participă un iepure, un ogar și un urs.
  3. Iepurele mergea la iarmaroc.
  4. S-a întâlnit cu Ogarul.
  5. Iepurele și Ogarul s-au oprit la hanul Ursului.
  6. Iepurele a plătit masa pentru că Ogarul nu avea bani.
  7. Iepurele i-a luat Ogarului adormit ciuboțelele și a fugit.

Exersăm

    • Personajele sunt: Iepurele, Ogarul și Ursul.
    • Iepurele este mic și alb, ogarul este maroniu și este îmbrăcat și încălțat, iar ursul brun este îmbrăcat asemeni unui hangiu.
    • Textul se află sub ilustrație.

Și eu pot

  1. Un iepure zgribulit sta ascuns într-o tufă.
    Vasile este încălțat cu ciuboțele noi.
    Cu o șubă în spate te simți cel mai bine iarna.
  2. Din text pot fi desprinse două învățături. Prima ar fi să nu-ți alegi prieteni cheltuitori, care nu au bani. Vei ajunge să plătești pentru cheltuielile lor. A doua învățătură ar putea fi, să nu ai încredere deplină nici în cel mai nevinovat și inofensiv individ. Și acesta te poate fura!
  3. 4 fragmente și 9 aliniate. Se observă că mai multe aliniate pot forma un fragment. Numărul aliniatelor nu este egal cu numărul fragmentelor.

Atelier

  1.  
    • Întrebări și răspunsuri despre textul Cioboțelele ogarului
      Cum era toamna? Toamna era ploioasă.
      Ce făcea vântul? Împrăștia frunzele pe poteci.
      Câți galbeni avea iepurele? Iepurele avea doi galbeni.
      Cu ce era îmbrăcat ogarul? Ogarul era îmbrăcat cu șubă și ciuboțele.
      Când s-au oprit cei doi la hanul Ursului? S-au oprit când s-a înserat.
      Ce a făcut iepurele când a văzut că a cheltuit toți banii? Iepurele a început să plângă.
    • Povestire conținutul fragmentelor Cioboțelele ogarului
    • – Afară era o zi de toamnă ploioasă și friguroasă, iar vântul sufla frunzele căzute.
      – Un iepure zgribulit și speriat, cu doi galbeni în buzunar, se hotărî să-și cumpere încălțări. Pe drum se întâlni cu un ogar îmbrăcat și cu ciuboțele în picioare.
      – Amândoi plecară spre iarmaroc, dar îi prinse seara pe drum. Se opriră la hanul unui urs, unde ogarul începu să mănânce. Deoarece ogarul nu avea bani, iepure plăti consumația. Când realiză că nu mai are bani de ciuboțele, iepurele începu să plângă.
      – Când ogarul adormi, iepurele îi fură ciuboțelele și o rupse la fugă.

  2.  Sosise toamna. Iepurele se întâlni cu Ogarul. Cei doi se opriră la hanul Ursului. Iepurele luă ciuboțelele Ogarului.

Ce părere ai…

A procedat corect Ogarul? De ce?

Ogarul nu a procedat corect deoarece trebuie să cheltui câți bani ani. Nu e corect să-i pui pe ceilalți să-ți plătească consumația.

Dar Iepurele? Argumentați!

Deși a dorit să-i dea o lecție Ogarului, eu cred că Iepurele nu a procedat corect. Ce a făcut el se numește furt, iar acest lucru nu poate fi încurajat. Încă de la început, Iepurele trebuia să-i fi spus Ogarului să nu consume pentru că nu vor avea bani sa plătească ce consumă.

Joc

Alt final la întâmplarea „Cioboțelele ogarului”.

După ce mâncară, Iepurele și Ogarul își plătiră consumația, fiecare pentru el. A doua zi au plecat la drum și au ajuns la iarmaroc. De aici Iepurele își luă niște ciuboțele foarte frumoase. Ogarul îl împrumuta cu doi galbeni astfel că Iepurele reuși să-și ia și el o șubă. După acest episod fericit, cei doi au rămas prieteni foarte buni. Și mai sunt și astăzi prieteni la fel de buni, dacă nu au murit între timp!

Iepurele sta zgribulit și era tare fricos.
Ogarul era înalt, bine făcut și avea urechi mari.

Proverb potrivit pentru textul Cioboțelele ogarului: Cine sapă groapa altuia cade chiar el în ea.

Toamna

Răspundem

  1. Poetul descrie anotimpul toamna.
  2. Bruma a împodobit grădina.
  3. Norii sunt suri.
  4. Porumbul tremura pe câmp atunci când vântul de toamnă suflă.
  5. Vântul suflă fără milă.
  6. Vântul smulge de pe șură șindrile.

Exersăm

    • Textul este scris în versuri
    • 12 rânduri
    • Fiecare rând începe cu literă mare.
  1. Din șură se aude mugetul unei vaci.
    De pe acoperiș cade o șindrilă.

Și eu pot

  1. brumă – argintie; nori – suri; podoabă – zdrențuită
  2. Înțelesul enunțului Norii suri își poartă plumbul: Nurii sunt de culoarea plumbului, gri închis. Totodată, fiind gata de ploaie, ei sunt grei ca plumbul.
  3. imaginea 1: Cu podoaba zdrențuită / Tremură pe câmp porumbul.
    imaginea 2: Firelor de lămâiță / Li se usucă rădăcina.
    imaginea 3: Și cum vine de la miazănoapte / Vine vântul fără milă
    ordonare imagini: imaginea 2, imaginea 1, imaginea 3

Atelier

  1. toamna poarta haină lungă ruginie
    miresme stinse
    a sosit toamna cu o ploaie de culori
    toamna lasă o ceaţă deasă peste păduri
    o toamnă blândă şi discretă 

Câmpia adormită este acoperită de o brumă argintie.
Norii suri se aduna deasupra satului bunicii.

Călătorie în lumea minunată a cărților

Lucrăm

  • Titlul poveștii ilustrate: Punguța cu 2 bani
  • Numele autorului: Ion Creangă
  • Personajele: moșul, baba și cocoșul

Lucrăm

  •  Titlul poveștii: Capra cu trei iezi; autorul poveștii: Ion Creangă
  • „Apoi capra iese și se duce în treaba ei. Iar iezii închid ușa și trag zăvorul.”

Joc

Mama o chemă pe scufița roșie și-i spuse să meargă la bunica.
– Am pus în coșuleț cozonac pentru bunica!
– Bine mamă, plec chiar acum.
Drumul scufiței trecea printr-o pădurice. La marginea ei, un cocoș năuc de cap cotcodăcea fără încetare.
– Dar ce ai măi cocoșul? De ce ești așa agitat?
– Caut punguța cu doi bani! Am pierdut-o pe aici pe undeva.
– Hai cu mine prin pădure. Te ajut eu să o cauți!
Nici nu intrară bine în pădure, că dădură nas în nas cu lupul.
– Bună ziua! Încotro?
– Cautăm, lupule, o punguță cu bani. Ai găsit-o cumva?
– Da, am găsit-o. Am dus-o la la mine la vizuină. Să mergem să luăm!

Evaluare

  1. Scufița roșie, Albă ca zăpada și cei șapte pitici, Cenușăreasa
  2. băiețelul și prietenul lui; învățătorul și elevii lui; Iepurele
  3. titlul textului: Punguța cu doi bani; numele autorului: Ion Creangă; personajele textului: moșneagul, cocoșul și baba
Lasă un răspuns 0

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *