Manual Aramis – clasa 3 – Unitatea 1 – Școala

0
257

UNITATEA 1 – ȘCOALA

Școala din Ponoare


Să înțelegem textul

  1. Titlul textului este Școala din Ponoare.
  2. Autorul textului este Cezar Petrescu.
  3. Întâmplarea se petrece în sala de clasă.
  4. Învățătorul îl întreabă pe băiat cum îl cheamă.
  5. Băiatul răspunde cu glas șoptit. Avea emoții.
  6. Învățătorul încerca să le pătrundă firea.

Să lucrăm

3. Primul aliniat: „Patruzeci de perechi de ochi … suflete tinere.”
4. „Mă cheamă Nicolae Gheorghe Colțun”.

Atelier

  1. Elevii stau cuminți în bănci și ascultă indicațiile învățătorului.
    Învățătorul le prezintă copiilor cartea de limba română.
    Clasa este curată și luminoasă.
    Pe fiecare bancă stau frumos așezate mai multe cărți.

Îmi folosesc cunoștințele

  1. Întâmplarea se petrece în clasă, iar personajele sunt: învățătorul, Culiță și ceilalți elevi.
  2. Fetița privește sfioasă atunci când învățătoarea îi vorbește.
    Mihai este un copil vesel din fire.
  3. însușiri: privire – ageră, inteligentă; glas – cald, vesel; învățător – calm, bun

Enunțuri despre:

  • prima zi de școală: Cârduri de elevi zgomotoși curg spre curtea școlii.
  • elevi: Elevii așteaptă cuminți să primească manualele.
  • învățător: Cu emoție în glas, învățătorul le urează elevilor bun venit. 
  • manuale: Manualele mirosind a nou așteaptă să fie răsfoite.

Povestea unei cărți

Să înțelegem textul

  1. O carte este scrisă de un autor.
  2. Manuscrisul este scris cu litere de mână.
  3. Editura se ocupă de pregătirea manuscrisului pentru tipărire.
  4.  Manuscrisul tehnoredactat este trimis la tipografie.
  5. La tipărirea cărții se folosesc litere de tipar.
  6. Pentru că ele sunt rolul strădaniei mai multor oameni, care au muncit pentru ca ele să arate așa.

Să lucrăm

3. „- Dragii mei, … distribuite în toată țara.”
4. „- Da. Această carte …, pe copertă.”

Îmi folosesc cunoștințele

  1. editură – editor; redacție – redactor; tipografie – tipograf; librărie – librar.
  2. cheamă, bănci, cerneală, pagină, această, dragii, aici, citește, începe, recitită, face, necesare
  • Învățătoare cheamă elevii în clasă.
  • Manualele așteptă cuminți pe bănci sosirea elevilor.
  • O pata de cerneală se prelinge pe bancă.
  • Lipsește o pagină din carte.
  • Această carte trebuie citită în vacanță!
  • Dragii mei părinți, vă iubesc!
  • Aici începe lecția pentru data viitoare.
  • Colegul meu de banca citește foarte bine.
  • Pauza începe imediat ce sună clopoțelul.
  • Cartea aceasta merită recitită.
  • Mihai își face lecțiile în liniște.
  • Mihai a strâns datele necesare pentru a întocmi portofoliul.

Spune-ți părerea

Nu este bine să-ți scrii numele pe cărțile din bibliotecă, pentru că ele sunt rodul muncii unor oameni. Aceștia au muncit din greu pentru a aduce cartea la o formă curată și frumoasă.

Joc

O discuție între un elev și manualul său.

– Manualule, cred că ai bătut drum lung până să ajungi aici!
– Oho! Și încă ce drum. Dacă ai știi prin câte mâini a trecut?
– Nu știu. Spune-mi tu!
– Cineva m-a tipărit, apoi m-a tăiat, că tipărirea se face pe niște coli mari. Apoi am fost legat și finisat. Mi s-au pus coperți. De aici a început excursia prin diverse depozite și încăperi. Și ce m-am mai plimbat cu mașina între aceste locuri… Într-un final iată-mă aici pe bancă!
– Cred că ești ostenit, manualule! Te las să te mai odihnești, dar nu mult. Trebuie să te răsfoiesc până mâine!
– Cum zici tu. Eu sunt la dispoziția ta oricând!

Portofoliu

Versurile care arată semnificația cărții din poezia Cartea, de Virgil Carianopol.

„Cartea e ca mama noastră,
Că ne-nvață ce e bine.

Dă lumină tuturor.

E făclie-n univers.
Ea vă luminează drumul”

  1. Enunțuri cu cuvintele de la vocabular.
    Pentru ca grâul să crească mare pe ogor, mai mulți gospodari au trudit din greu.
    Autorul a trimis la editură manuscrisul cărții sale.
    Tipografia a primit de la editură varianta finală a cărții, care trebuie tipărită.
    Redactorul face corectări pe textul cu scris de mână.
    Tehnoredactorul a aranjat în pagină și adăugat imaginile pentru noul manual de limba română.
  2. Ce semnifică pentru mine cartea:
    Cartea este o sursă permanentă de informare, un ajutor pentru a-mi satisface setea de cunoaștere.

Cartea

Ne amintim

  • Fețele care învelesc o carte se numesc coperte.
  • Pe prima copertă sunt scrise titlul și autorul cărții.
  • Copertele asigură protecția cărții.
  • O filă are două pagini.
  • Cuprinsul enumeră părțile sau capitolele unei cărți.
  • Cărțile pot fi procurate de la librărie sau bibliotecă.
  • Manualul de limba română, Poezii de Mihai Eminescu, Culegere de matematică, Carte de colorat.
  • Cărți de povești, romane, cărți cu ghicitori și proverbe.
  • Prin cărți, omul se informează despre universul în care trăiește.

  1. Listă cu titlurile și autorii unor cărți citite:
    Amintiri din copilărie – Ion Creangă
    Colț Alb – Jack London
    Pinocchio – Carlo Collodi

  2. Titlurile cărților pe care doresc să le cumpăr:
    Basme – Hans Christian Andresen
    Emil Gârleanu – Din lumea celor care nu cuvântă
    Dumbrava minunată – Mihail Sadoveanu

Tipuri de litere de tipar

Răspundem 

  1. Numele autorului și titlul cărții sunt scrise cu litere mari.
  2. Cu literă mare.
  3. Litere mici.
  4. S-au folosit litere de mână.

Comunicarea orală

Răspundem

  1. învățătoarea
  2. elevii
  3. Primul vorbitor transmite mesajul că a scris numele pe copertă.
  4. Primul ascultător este elevul.

Descoperim

  • vorbitorul: în prima imagine băiatul; în a doua fetița; în a treia băiatul; ascultătorul: în prima fetița; în a doua băiatul; în a treia băiatul african
  • Pentru că are căști pe urechi și, probabil, ascultă muzică.
  • Pentru că vorbitorul a vorbit prea încet, iar între ei este o distanță mare.
  • Pentru că vorbesc limbi diferite.
  • S-ar înțelege dacă unul dintre ei ar cunoaște limba vorbită de celălalt sau dacă ar avea un traducător.

Comunicarea nonverbală

Răspundem

  1. bucurie
  2. iubire
  3. tristețe
  4. că sunt alături de el

Domnu’ Trandafir

Să înțelegem textul

  1. Autorul textului Domnu’ Trandafir este Mihail Sadoveanu.
  2. Domnu’ Trandafir este un învățător, un personaj din textul Domnu’ Trandafir.
  3. Învățătorul i-a învățat pe elevi rugăciuni, cântece, să creadă în trecut și să creadă în vrednicia lor.
  4. Cea mai stăruitoare amintire a autorului este o seară în care învățătorul le-a citit basmul Harap-Alb scrisă de Ion Creangă. Pentru că basmul a fost fermecător ca un cântec frumos.
  5. Învățătorul era un om deosebit și un bun român. El era emoționat când le vorbea elevilor despre măreția strămoșilor.
  6. Ne leagă de învățătorul nostru sentimente de apreciere și iubire. Îl privim ca pe un părinte care ne învață și ne îndrumă din dragoste față de copii lui.

Să lucrăm

2.

  • primul aliniat „Domnul’ Trandafir, învățătorul meu, …un respect nemărginit.”
  • „Domnu’ ne-a învățat rugăciuni, … bogat mai târziu.”

3. „Și ne-a citit Harap-Alb… amintirile mele frumoase.”

Îmi folosesc cunoștințele

  1. îi scânteiau privirile –  a străluci ochii; era mișcat – era emoționat; semințe bune ce au înflorit bogat mai târziu – informațiile transmise de învățător au fost precum niște semințe bune care au rodit mai târziu în sufletele copiilor;
  2. a rămas prieten – a rămas în suflet; a rămas singur – a rămas în urmă; a rămas în memorie – a rămas în amintire

Atelier

  1. Ion Creangă – Capra cu trei iezi; Mihail Sadoveanu – Dumbrava minunată
  2. Personaje din cartea Capra cu trei iezi, de Ion Creangă
     – iezii, capra și lupul;
    Personaje din Dumbrava minunată, de Mihail Sadoveanu:
      – Lizuca, Patrocle,tatăl, mama vitregă, servitoarea, bunicul și bunica, sora Soarelui, bursucul, Regina Furnicilor, Regina Albinelor, zânele magice.
  3. Iezii nu și-au ascultat mama și au fost mâncați de lup.
    Lupul nu și-a ținut promisiunea și a atacat casa caprei.

    Servitoarea a chinuit-o pe Lizuca și a făcut-o sa plângă.
    Lizuca și Patrocle au cunoscut-o în drumul lor pe Sfânta Miercuri. 

Portofoliu

Expresii care arată dragostea autorului față de învățătorul său.

  • au fost nisteapostoli, care-au îndurat saracie si batjocura
  • îi era drag sa ne învete
  • parcă eram copiii lui, asta am simțit-o totdeauna
  • nouă ne venea să intrăm în pământ, când zicea: „Mai domnule!” și se uita urât la noi
  • să ne ducem și noi cu Domnu peste Siret
  • mă cuprinde o înduioșare, mă uit la dânsul și nu-mi vine a crede că el e omul tânăr
  • vestea pe care am aflat-o a fost tristă

Enunțuri cu cuvintele explicate la vocabular.

  • Învățătorul le-a insuflat elevilor dragostea de țară.
  • Stelele scânteiază pe bolta cufundată în întuneric.
  • El a fost mișcat de povestea auzită.
  • Merele dulci și gustoase au ajuns în paner.
  • Râul domol șerpuiește prin luncă.
  • Elevul a fost stăruitor în găsirea unei rezolvări pentru problema de matematică.

Comunicarea prin imagini

Răspundem

  1. cele cu albastru sunt semne de circulație
  2. stație de autobuz, post de prim ajutor, pista pentru biciclete
  3. A doua imagine este un orar.
  4. Fiecare disciplină este reprezentată printr-o imagine.
  5. Nu uita – ce trebuie cumpărat (flori și pâine)

Descoperim

Indicatoarele din imagine: stop / oprire (semnul nu este unul de circulație – cel de circulație are 8 laturi și e complet roșu, iar literele sunt albe), trecere de pietoni, atenție bicicliști, accesul interzis bicicletelor, atenție copii, accesul interzis pietonilor (semnul de circulație corect este fără dunga roșie oblică)

Dialogul. Formule de prezentare, permisiune, solicitare

Răspundem

  1. Învățătorul prezintă un nou coleg.
  2. Băiatul își prezintă numele și prenumele.
  3. Fetița îi cere doamnei învățătoare permisiunea să meargă la bibliotecă.
  4. Băiatul îi solicită dicționarul colegei sale.
  5. Nu cred că sunt necesare. Formulele de politețe sunt folosite atunci când interlocutorul este mai în vârstă.

Să lucrăm

imaginea 1

– Bună mămico! Pot să mai stau la Răzvan? Ne jucăm pe PlayStation!
– Da, Florin! Dar te rog să nu întârzii mai mult de ora 17. I-am promis că trecem în seara asta pe la bunica.
– Mulțumesc mamă! Am să vin până la ora 17!

imaginea 2

– Bună ziua! Aștept o scrisoare pentru Aleea Salcâmilor 18. A venit ceva ceva?
– Bună copile! Nu am nimic pentru tine. Poate mâine dimineață.
– Bine. Mulțumesc! Sper să primesc mâine scrisoarea!

imaginea 3

– Bună ziua! Vă rog 3 bilete pentru spectacolul de la ora 16!
– Bună ziua! Avem de la ora 16 în sala mică, dar și în sala mare. În care dorești?
– Doresc la spectacolul din sala mare.
– Vizionare plăcută!
– Mulțumesc! La revedere!

Atelier

Dialoguri În vizită

– Bună ziua, bunico! Ce dor mi-a fost de tine!
– Și mie dragul bunicii! Vino să te pup!
– Bunico, nu-i așa că faci niște clătite, așa, bune cum numai tu știi?
– Da nepoțelule! Știam eu că ai venit în vizită cu un motiv întemeiat!

– Bună ziua doamna Ionescu! Maria este acasă?
– Da Ioana! Maria te așteaptă în camera ei! Nu vreți să mâncați ceva înainte să vă apucați de lecții?
– Nu doamnă, nu acum. Poate după ce terminăm lecțiile.
– Bine. Atunci vă urez spor la treabă.

Cuvinte fermecate – Dialoguri

La spital

– Buna ziua. Vă rog să-mi spuneți unde o găsesc pe doamna doctor Ionescu!
– Bună, fetiță frumoasă.
– Dar ce dorești de la doamna doctor. Ai programare?
– Da! Mi-a făcut mama ieri, pe numele Maria Popescu.
– Aha! Am găsit. Doamna doctor te așteaptă, Maria!
– Mulțumesc!
– Cu placere!

La librărie

– Bună ziua. Aș dori să cumpăr Amintiri din copilărie, de Ion Creangă. Aveți?
– Bună ziua. Avem Amintiri din copilărie. Doar să-mi spui de la ce editură vrei. Avem de la editura Litera și de la Eminescu.
– O doresc pe cea de la editura Litera.
– Mulțumesc. O zi bună să aveți!
– La revedere. Te mai așteptăm pe la noi.

La gară

– Bună ziua. Vă rog să-mi spuneți la ce oră sosește IC de Iași.
– Sosește la ora 19, la linia 4.
– Are întârziere?
– Are 5 minute, dar s-ar putea să recupereze pe parcurs.
– Mulțumesc.
– Cu plăcere.

La magazin

– Buna ziua. O pâine vă rog!
– Bună. De care să fie pâinea: albă sau neagră?
– Albă. Aceea care costă 3 lei. Mulțumesc!
– La revedere!

Recapitulare

  1. Fetița nu înțelege mesajul băiatului pentru că acesta din urmă este în mașină. Între ei există o barieră, geamul mașinii.
  2. URA! UAU! 🙂
  3. Trecere de pietoni, atenție bicicliști, parcare, spital
  4. Indicatorul de imagine semnifică trecerea de pietoni.
  5. – Bună! Mă numesc Mihai!; – Salut! Sunt Ionel!;
    – Pot să stau lângă tine?; Îmi dai voie să-ți fac un cadou?
    – Putem să ne vedem mai devreme? Îmi dai și mie radiera?
  6. autorii manualului de limba română: …; numărul de pagini 128; cuprinsul arată capitolele cărții
  7. S-au folosit litere mari, pentru ca numele persoanelor și titlurile cărților se scriu cu literă mare.

Evaluare

  1.  prima copertă; titlul și numele autorului
    două coperte; filele cărții
    două pagini
  2. prima imagine: Copiii ridică mâna pentru a răspunde la întrebările învățătoarei.
    a doua imagine: Fetița ascultă muzica la căști.
    a treia imagine: Copilul pleacă cu trenu și își ia la revedere.
  3. formule de salut: bună ziua
  4. formule de permisiune: ne dai voie să
  5. formule de solicitare: dă-ne, te rog, ceva

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here