Manual Aramis – clasa 2 – Unitatea 2 – Școala

Unitatea 2 – Școala


Colega cea nouă

Răspundem

  1. Semnele caracteristice toamnei: vântul leagănă frunzele ruginii ale copacilor, stoluri de păsări pleacă spre țările calde, pe câmpuri și prin vii a început munca, elevii au început școala
  2. Doamna învățătoare este însoțită de o nouă colegă, Maria, o fetiță cu ochi căprui și o codiță blondă, împletită.
  3. Elevii o primesc cu prietenie pe colega cea nouă.

Exersăm

    2. Vântul leagănă frunzele ruginii ale copacilor. Stoluri de păsări pleacă spre țările Soarelui.
    3. Dana și Dora sunt în clasă, împreună cu ceilalți colegi ai lor.

Și eu pot

  1.  țările Soarelui = țările calde, în care păsările pleacă în lunile de iarnă
  2. a) fată – fetiță, coadă – codiță, clopot – clopoțel, pasăre – păsărică
    b) frunză – frunze, țară – țări, stol – stoluri, elev – elevi
  3. Vântul leagănă frunzele ruginii. (roșcate)
    Stoluri de păsări pleacă spre țările Soarelui. (cârduri)
    Pe câmpuri și prin vii, munca e în toi. (în plină desfășurare)

Ce părere ai?

  • Cum ar trebui să te prezinți unui om pe care îl întâlnești pentru prima dată? De ce?
    Cu prenume și nume, câți ani am, orașul în care locuiesc și școala la care învăț. Pentru a-și putea face acel om o impresie despre mine.
    Eu sunt Andrei Ionescu. Am 9 ani, locuiesc în București și învăț la școala 46.
  • Cum ar trebui să-ți răspundă acesta? De ce?
    La fel cum m-am prezentat și eu.
    Eu sunt Maria Popescu, am 10 ani și locuiesc în sectorul 2. Învăț la școala 102 din capitală.
  • Ce înțeles are pentru tine proverbul de mai jos?
    Vorba dulce mult aduce.
    E bine să vorbești calm și frumos cu un interlocutor. Vorbind astfel poți obține mai multe de la cel cu care vorbești. Celălalt te va asculta cu atenție și va fi dispus să te ajute.
  • Găsește un proverb cu înțeles asemănător (Vorba dulce mult aduce)
    Binele cu bine se răsplătește.

Din copaci cad frunze ruginii.
Glasuri vesele se aud din curtea școlii.
În frunte cu învățătoarea, copii intră bucuroși în clasă.
Un clinchet de clopoțel vestește începutul orei. 

Comunicare orală

Răspundem

  1. Copiii se află în curtea școlii.
  2. Am avut o vacanță minunată.
  3. Și eu la fel, dar sunt bucuros că începe școala.
  4. Elevii se află în clasă.
  5. Vă doresc succes în noul an școlar.

Exersăm

Manualul de limba română este nou. Este frumos ilustrat și cred că o să-mi facă plăcere să învăț din el. Mă bucur să am un manual atât de prietenos!

Atelier

De la bibliotecara școlii pot obtine informații despre cărțile care sunt disponibile spre împrumut. De la vânzătoarea de la librărie pot afla dacă are cărțile pe care aș dori sa le cumpăr. De la casiera de la casa de bilete a teatrului pot afla dacă mai sunt bilete disponibile pentru piesa de teatru pe care vreau să o vizionez. De la polițistul de pe stradă pot afla cum pot ajunge la o anumită adresă.

Și eu pot

Ești o carte a colegului tău.

  • Ce ai putea spune colegului?
    I-aș spune să nu mă scrie cu creionul sau cu pixul, pentru ca doresc să rămân curată. Să nu îndoaie foile, pentru ca paginile mele nu sunt semne de carte. Apoi aș adăuga să pună o învelitoare de plastic pentru a-mi proteja coperțile. Citește-mă, nu mă arunca într-un colț întunecat de sertar!
  • Comunică nemulțumirile sau laudele pe care le-ar putea avea cartea.
    nemulțumiri: că nu e îngrijită, că e murdărită, că nu e citită
    laude: că are copertă, că este deschisă și citită în fiecare zi, că e trată cu respect

    Cum putem comunica?

    Răspundem

    1. Nepoata comunică cu bunica oral, prin vorbe, cu ajutorul telefonului.
    2. Primul vorbitor este bunica, iar primul ascultător este Dana.
    3. Fetița îi transmite bunicii informații despre prima zi de școală.
    4. Prezentatoarea comunica o știre despre data de 15 septembrie, prima zi de scoală.
    5. Ascultătorii sunt copii care ascultă emisiunea care se transmite la radio.

    Exersăm
    Imaginea 1

    – Mihai, ai alergat toată după-amiaza, nu ți-e foame?
    – Nu mi-e foame, mămico! Am mâncat când am venit de la scoală. Și apoi nici nu am alergat prea mult. Am jucat fotbal, dar am stat în poartă.  
    – Da? Ai stat poartă? Și câte goluri ai luat?
    – Doar unul! Dar nici acela nu a fost din vina mea!
    – Bravo, Mihai! Ești un portar bun. Semeni cu tatăl tău!

    Imaginea 2

    – Diana, ți-am adus cartea înapoi.
    – Mircea, ți-a fost de folos?
    – O, da! Am citit-o pe toată în vacanță și am și făcut un scurt rezumat. Am să-l prezint în fața clasei mâine.
    – Ce frumos! Și eu trebuie să fac un rezumat după această lectură suplimentară.
    – Dacă dorești te ajut să scriem împreună rezumatul.
    – Ar fi foarte frumos! Atunci, să mergem să-l scriem!

    Atelier

    Transmiteți și obțineți informații despre starea vremii, orele la care sunt prezentate emisiunile voastre preferate, activitățile recreative organizate cu clasa voastră.

    • informațiile pot fi transmise prin viu grai sau scris și pot fi obținute fie întrebând un cunoscut, căutând pe internet, privind la televizor sau ascultând la radio

    Învățătorul nostru, după Edmondo de Amicis

    Răspundem

    1. Întâmplarea se petrece în sala de clasă în timpul orelor.
    2. La întâmplare participă elevii și domnul învățător.
    3. Învățătorul se comportă cu elevii lui cu blândețe și cu multă grijă.
    4. S-a ridicat în picioare și s-a strâmbat în spatele profesorului.
    5. Învățătorul i-a sfătuit pe elevi să învețe și să fie cuminți.
    6. Elevul vinovat și-a cerut scuze învățătorului.
    7. Învățătura desprinsă din text este ca elevii trebuie să stea cuminți la școală. Dacă se întâmplă să greșească este bine să-și recunoască greșeala și să-și ceară scuze.

    Exersăm

    3.  Azi, începând dictarea, privirea îi căzu  pe un băiat cu obrajii aprinși. Îi trecu mâna pe frunte, să vadă dacă este fierbinte.
    Nu vreau să pedepsesc pe nimeni. Vom fi ca o familie.
    4. Explicație enunțul: Vom fi ca o familie.

    Învățătorul le transmite elevilor că îi privește ca pe membrii familiei lui. Din acest motiv nu resimte nicio plăcere să-i pedepsească și dorește ca ei să-l asculte ca pe un părinte.

    Și eu pot

    1. În timp ce Ionel vorbea Vasile făcea pe marioneta spre amuzamentul celorlalți.
      Maria a încremenit când a văzut un urs în pădure.
      Deși accidentul s-a petrecut în fața lui, copilul a rămas calm.
    2. Băiatul încremeni rușinat.
      La sfârșitul orei ne vorbi rar și calm.
    3. obraji: aprinși, catifelați
    4. voce: caldă, tremurată
    5. învățător: calm, blând

    Atelier

    • Pare că ai febra, ți-e bine?
    • Ai dori să mergi acasă, dacă ți-e atât de rău?

    Ce părere ai…

    Consider ca elevul care făcea pe marioneta a greșit. El nu trebuia să se strâmbe în spatele profesorului, deoarece un elev trebuie să-și respecte mereu învățătorul. În cele din urmă băiatul s-a comportat corect pentru că și-a recunoscut greșeala și și-a cerut scuze.

    Trei enunțuri despre învățătorul meu

    1. Învățătorul meu este cel mai blând om din câți cunosc eu.
    2. Învățătorul meu are părul grizonat.
    3. Învățătorul nostru ne vorbește cu înflăcărare despre România.

    Trei enunțuri despre învățătoarea mea

    1. Învățătoarea mea are ochelari cu rame aurite.
    2. Învățătoarea mea are vocea caldă ca a mamei mele.
    3. Deși uneori ne dojenește, învățătoarea mea nu se supără pe noi.

    Mesajul oral

    Răspundem

    1. Învățătoare le comunică elevilor că vor merge sâmbătă la circ.
    2. Elevii primesc cu bucurie mesajul învățătoarei.
    3. Băiatul îi spune actorului că i-a plăcut foarte tare spectacolul.
    4. Spectatorii îl răsplătesc pe actor cu aplauze și urale.

    Exersăm

    • – Mama a spus să cumpărăm mere.
    • – Nu pot. Eu trebuie sa-mi termin temele.
    • – Mă duc eu să cumpăr.

    Atelier

    Numele meu este Vasile Ionescu și locuiesc în municipiul București, pe strada Splaiul Independenței, numărul 102. Jucăria mea preferată este PSP-ul.

    Joc

    mesaj: A venit toamna.
    mesaj îmbogățit: A venit toamna astfel că elevii se întorc la școală, iar gospodarii strâng fructele toamnei și culeg via.

    Dialogul

    Răspundem

    1. Bună! Bine ai venit!
    2. Mulțumesc!
    3. La revedere! Pe curând!

    Exersăm

    1. Formule de salut la intrarea în clasă:
      • Bună ziua! Bună dimineața! Bine v-am găsit! Salut!

      Formule de salut la plecarea de la școală:

      • Ne vedem mâine! Pe curând! Ne auzim mai târziu!
    2. Convorbire cu un coleg despre o activitate preferată:
      – După ce îmi fac temele, mie îmi place să mă uit la televizor, la desene animate. Serialul meu preferat este Ben 10.
      – Și mie îmi place să mă uit la televizor, dar în ultima perioadă m-am jucat mai mult pe Play Station. Jocul meu preferat este Minecraft.
      – Și mie imi place Minecraft, dar nu am cumpărat încă jocul.
      – Dacă dorești ți-l pot eu împrumuta!
      – Uau! Chiar mi-ar face plăcere!

    Atelier

    Dialog între elevii unei clase la organizarea unei întreceri sportive

    – Bine v-am găsit! Astăzi o să avem parte de un meci de fotbal grozav.
    – Și eu mă bucur să vă întâlnesc. M-aș bucura să nu existe supărare, iar cel mai bun să învingă.
    – Ce bine că ne-am adunat aici cu toții. Acest meci va fi unul de neuitat.

    Joc de rol

    Dialog cu tema „În autobuz”

    – Bună! Tu trebuie să fii Andrei din clasa a II-a C, nu-i așa?
    – Salut! Da, numele meu este Andrei! Dar pe tine cum te cheamă?
    – Pe mine Mircea! Sunt în a II-a B. Te-am văzut pe culoar, iar cineva te-a strigat pe nume.
    – Te pot ajuta cu ceva Andrei?
    – Da, voiam să te întreb dacă știi la ce stație trebuie să cobor pentru a ajunge la Stadionul Municipal.
    – Chiar la stația asta trebuie să cobori! Grăbește-te!
    – Da? Atunci mă grăbesc să cobor. Mai vorbim mâine la școală! Salut!
    – Ok! Pe mâine. Pa!

    Dialog cu tema „La bunici”

    – Salut, verișoara mea dragă!
    – Bună, Marius! Nu ne-am văzut de mult timp!
    – Da! Ultima oară ne-am văzut în vacanța la iarnă, tot aici, la bunici. Nu-i așa?
    – Da! La Crăciun. Ce bine că e vacanța mare acum. Avem timp să petrecem mai mult timp împreună.
    – Am foarte multe să-ți povestesc despre ce am făcut de când nu ne-am văzut.
    – Și eu la fel! Sunt nerăbdătoare să povestim!

    Recapitulare

    În drum spre casă

    Imaginea 1

    – Ne vedem mâine, Maria! zise Ionel.
    – Pe mâine, Maria! adăuga Sorina.
    – La revedere!

    Imaginea 2

    – Bună ziua! Ce dorești?
    – Bună ziua! Aș dori să cumpăr două caiete de matematică și un creion.

    Imaginea 3

    – Bună, Florentina! Despre ce e cartea pe care o citești?
    – E o carte despre animalele de la noi din țară

    Imaginea 4

    – Vă rog luați loc! Aveți foarte multe bagaje! trebuie să vă fie greu cu ele!
    – Mulțumesc!

    Imaginea 5

    – Mirela, te-ai întors acasă?
    – Da, mamă! Astăzi am terminat mai repede orele!

    Evaluare

    1. a) – Pe tatăl meu îl cheamă Vasile.
      b) – Corina, ce carte este aceea?
      c) – Bună. Numele meu este Gabriela.
         
      – Salut. Pe mine mă cheamă Costela.
      • Bună ziua!
      • La revedere!
      • Numele meu este George și am 9 ani. 
      • mesaj despre activitatea școlară:
        La școală, noi învățăm să citim și să socotim.
      • mesaj despre activități din timpul liber:
        În timpul liber îmi place să citesc și să mă uit la televizor.
      • mesaj despre o întâmplare neobișnuita:
        Aseară, am găsit un pui de turturea cu aripa ruptă, pe care l-am îngrijit.
      • Întrebare: Copii, ce am avut de pregătit pentru astăzi?
        Răspuns: Pentru astăzi am avut de pregătit Pinocchio.
      • Întrebare: Când ai învățat să cânți la chitară?
        Răspuns: Am învățat să cânt la chitară acum 3 ani.
      • Întrebare: Despre ce este proiectul la care lucrezi?
        Răspuns: Proiectul are ca temă animalele de la noi din țară.
    Lasă un răspuns 0

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *